انیماتور فیلم اصلی «شیرشاه» بازسازی آن را «مبتذل» و دردناک خواند

«اگر سازندگان فیلم شیرشاه را جمع می‌کردید، می‌گفتند: واقعا باید این کار را می‌کردید؟»

Disney

یکی از انیماتورهای فیلم اصلی «شیر شاه» که در سال ۱۹۹۴ ساخته شد، به جان فاورو، تهیه کننده بازسازی کامپیوتری آن حمله کرده است و گفته است که تصمیم به بازسازی شیرشاه، که او آن را «مبتذل» توصیف می‌کند، «به نوعی دردناک» است.

این بازسازی که تهیه کمپانی دیزنی است و بازیگرانی چون بیانسه، دونالد گلاور و ست روگن در آن بازی می‌کنند،  تاکنون یک میلیارد دلار در سراسر جهان فروش داشته است.

دیوید استیون، انیماتور فیلم اصلی، به نشریه هاف پست گفت:«اگر تیم سازندگان فیلم اصلی شیرشاه را دور هم جمع می کردید، بیشترشان می‌گفتند، آخر چرا؟ واقعا باید این کار را می‌کردید؟ به نوعی دردناک است».

استیون که روی صحنه نخستین «چرخه زندگی» و طراحی کفتارها کار کرده است، یکی از سه انیماتوری است که با این نشریه در مورد بازسازی فیلم شیرشاه گفت‌و‌گو کرده است. برخی از دیگر انیماتورهای فیلم اصلی که هاف پست با آنان تماس گرفته است، گفته‌اند اصلا قصد ندارند این فیلم را ببینند.

استیون گفت:«اسباب تاسف است که حالا این سهامدار است که تصمیم می‌گیرد چه فیلمی ساخته شود... دیزنی سرپوش را برداشته و شما ماهیت آن را می‌بینید: بله، ما فقط در کار پول درآوردن هستیم. به عنوان یک هنرمند، از استودیویی که بر پایه اصالت و هنر بنیاد گذاشته شد، برایم مایوس‌کننده است».

او کار صداهای روی فیلم را «ضعیف» و «بی‌حالت» توصیف کرده است و از طرح‌های کاراکترهای جدید به خاطر «بیش از حد واقعی بودن» آن‌ها انتقاد کرده است.

استیون افزود: «این مرا به یاد فیلم‌های قدیمی انداخت که از طبیعت گرفته می‌شد و روی لب‌هایی که تکان می‌خوردند، صداگذاری می‌شد. با خودم گفتم این واقعا مبتذل است و فکر کردم برای (بازسازی) آن زود بود».

انیماتور دیگری که نخواست نامش فاش شود، گفت: «نارضایتی بسیاری از طرف تیم سازنده فیلم سه بعدی اصلی علیه این بازسازی وجود دارد. شاید اگر به ما  نوعی حق‌امتیاز داده شده بود، اوضاع فرق می‌کرد».

اما برخی دیگر از انیماتورهای فیلم اصلی، با این نظرات مخالفند. الکساندر ویلیامز که کاراکتر «اسکار» را طراحی کرده بود، می‌گوید:«به نظر من، بعضی از همکارانم فراموش کرده‌اند که فیلم دیزنی که روی آن کار می‌کنید، به شما تعلق ندارد. متعلق به آن‌هاست. به شما دستمزد می‌دهند که آنجا کار کنید، که امتیاز بزرگی است. دیزنی یک کمپانی شگفت‌انگیز است. در آن روی چیزهایی عالی کار می‌کنید».

« اما وقتی از آنجا خارج شدید، فیلم مال آن‌هاست و هرکار بخواهند می‌توانند با آن بکنند. تا جایی که به من مربوط می‌شود، این که بخواهند آن را بازسازی کنند یا نه، ربطی به من ندارد».

نسخه جدید «شیرشاه» هم‌اکنون در سینماها روی اکران است.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/arts-entertainment

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر