عبدالله: آماده تقسیم قدرت با طالبان هستیم

عبدالله عبدالله بر استفاده حداکثری از نشست استانبول تاکید کرد

عبدالله از آمادگی دولت برای هر دو گزینه در راستای تقسیم قدرت با طالبان خبر داد- Christophe ARCHAMBAULT / POOL / AFP

عبدالله عبدالله، رئيس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان می‌گوید که برای رسیدن به صلح، جمهوری اسلامی افغانستان آماده تقسیم قدرت با طالبان است اما نوع تقسیم قدرت باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

او به تلویزیون فرانس‌۲۴ گفت که دو سناریو برای تقسیم قدرت وجود دارد: یکی ایجاد دولت انتقالی صلح و دیگری انتخابات زودهنگام.

وی اضافه کرد:« تصمیم ما در شورای عالی مصالحه ملی متشکل از نمایندگان دولت، گروه‌های سیاسی و جامعه مدنی، بر این است که به سمت تقسیم قدرت برویم.»

آقای عبدالله توضیح داد که یکی از گزینه‌ها، حرکت به سمت انتخابات زودهنگام است تا راه تقسیم قدرت هموار شود و پیشنهاد برگزاری انتخابات پیش از وقت، به معنای مخالفت با تقسیم قدرت نیست. گزینه دیگر، برقراری دولت موقت برای مدتی کوتاه است تا زمینه برگزاری انتخابات را هموار کند.

اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، با ایجاد حکومت موقت مخالفت و گزینه برگزاری انتخابات زودهنگام را مطرح کرده است، اما آقای عبدالله می‌گوید توافق روی گزینه پیش رو، به هر دو طرف بستگی دارد چرا که دو سناریو برای تقسیم قدرت وجود دارد.

او گفت: «موضع طالبان هم درباره این تقسیم قدرت مشخص نیست. ما این ایده را رد نکرده‌ایم و حاضریم درباره‌ آن گفت‌وگو کنیم. سناریوی دوم، برگزاری انتخابات زودهنگام است که ما برای آن نیز آماده هستیم.»

رئيس شورای عالی مصالحه ملی تاکید کرد که افغانستان از نشست استانبول حداکثر استفاده را خواهد برد و او انتظار دارد در این جلسه که قرار است در ماه آینده میلادی برگزار شود، پیشرفت چشمگیری به دست آید. 

او گفت:«امید و آرزوی من این است که ما حداکثر استفاده را از هر فرصت ببریم. بعد از مدتی طولانی، نشست ترکیه یک فرصت استثنایی خواهد بود اما نتیجه آن به هر دو طرف بستگی دارد؛ من همه کاره نیستم.»

آقای عبدالله تاکید کرد که تمام مسائل در ترکیه حل نخواهد شد و افغانستان با مسئله صلح، واقع‌بینانه برخورد خواهد کرد و بعد از رسیدن به پیشرفتی چشمگیر، مذاکره‌کنندگان اجرایی شدن توافقات را پیگیری خواهند کرد.

این پیشرفت چشمگیر، برقراری آتش‌بس و توافق روی حکومت آینده خوانده می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای عبدالله به عجله آمریکا در نهایی شدن روند صلح افغانستان نیز اشاره کرد، اما گفت که افغانستان بیشتر از آمریکا در رسیدن به صلح عجله دارد و هیچ فرصتی را برای رسیدن به آن از دست نخواهد داد.

او در مورد خروج سربازان آمریکایی اظهار داشت که توافقنامه صلح آمریکا و طالبان، مشروط به قطع رابطه طالبان با تروریسم و کاهش خشونت و گفت‌وگوهای صلح، است و اول ماه مه به عنوان ضرب‌الاجل خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، به این شرط تعیین شده که طالبان نیز به تعهدات خود عمل کنند که چنین نشده است.

از سوی دیگر، آقای عبدالله تاکید کرد در صورت شرکت ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، در نشست استانبول، اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان نیز در این جلسه شرکت خواهد کرد. او همزمان تاکید کرد که طالبان تاکنون به این مسئله علاقه‌‌ای نشان نداده است.

زمان برگزاری نشست استانبول تاکنون مشخص نشده است اما زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، هم اکنون در ترکیه به سر می‌برد و در حال دیدار با مقام‌های ارشد این کشور برای تعیین زمان، مکان و موضوعات گفت‌وگوهای صلح افغانستان است.

بیشتر از جهان