افزایش ۱.۳ تریلیون دلاری ثروت میلیاردرهای آمریکایی در دوران همه‌گیری کرونا

افزیش ثروت میلیاردرهای آمریکایی، با خشم کسانی روبه‌رو شده است که شکاف بین فقیر و غنی را توجیه‌ناپذیر می‌دانند

ثروت ایلان ماسک، بنیان‌گذار شرکت تسلا، به‌طور حیرت‌آوری، ۵۵۸ درصد افزایش یافته است- Britta Pedersen/ AFP

یک موسسه آمریکایی، با یک محاسبه مالی متوجه شده که همزمان با بیکاری، بی‌خانمانی و از دست دادن عزیزان برای میلیون‌ها آمریکایی، میلیاردرهای این کشور در طول دوران همه‌گیری بیماری کووید-۱۹، به‌طور مشترک، ۱.۳ تریلیون دلار ثروتمندتر شده‌اند. 

این گزارش را روز سه‌شنبه «موسسه مطالعات سیاسی و عدالت مالیاتی برای آمریکاییان» منتشر کرد. در این گزارش آمده است: «ثروت مشترک میلیاردرهای آمریکایی، تقریبا ۴۵ درصد افزایش داشته، که معادل ۱.۳ تریلیون بیشتر از ثروت آن‌ها پیش از آغاز همه‌گیری کووید-۱۹ در مارس سال گذشته است.» 

این موسسه با رصد ثروت خالص پولدارترین آمریکایی‌ها از ۱۸ مارس ۲۰۲۰ تا ۱۸ مارس ۲۰۲۱، به این نتیجه رسیده که تنها طی یک سال گذشته، ۴۳ نفر به جمع میلیاردرهای آمریکایی اضافه شده است. 

براساس این گزارش که بر اساس اطلاعات موسسه فوربس تهیه شده، ثروت جف بزوس، صاحب آمازون، با ۵۷.۶ درصد رشد، از عدد خالص ۱۱۳ میلیارد دلار در ۱۸ مارس ۲۰۱۰ به ۱۷۸ میلیارد دلار در مارس ۲۰۲۱ رسیده است. 

طی همین دوره، ثروت ایلان ماسک، بنیانگذار شرکت تسلا، به‌طور حیرت‌آوری، ۵۵۸ درصد افزایش یافته است. 

چاک کالینز، مدیر برنامه نابرابری [اقتصادی] در موسسه مطالعات سیاسی در بیانیه‌ای که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته، نوشته است: «کاسبان همه‌گیری [کرونا] در حال به دست آوردن مقادیر هنگفتی از ثروت‌اند درحالی‌که اکثریت مردم در رنج گسترده‌ای دست‌وپا می‌زنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در میان ۱۵ میلیاردر اول، مارک زاکربرگ، موسس شبکه اجتماعی فیس‌بوک، لری الیسون، موسس شرکت اوراکل و لری پیج و سرگی برین، صاحبان گوگل و فیل نایت، صاحب نایکی، دیده می‌شوند.

ثروت هریک از این افراد، در طول همه‌گیری کرونا، دست‌کم ۵۰ درصد افزایش یافته است. 

برای بسیاری از آمریکاییان همه‌گیری کرونا معنایی کاملا متضاد داشته است. در فوریه سال ۲۰۲۱، نرخ ملی بیکاری در آمریکا به ۶.۲ درصد رسید، درحالی‌که در فوریه سال قبل، ۳.۵ درصد بوده است. 

طبق آخرین اطلاعات موجود برگرفته از اداره آمار کارگری، بیشترین نرخ بیکاری در دسامبر سال ۲۰۲۰، به ترتیب متعلق به ایالت‌های هاوایی، نوادا و کالیفرنیا بوده است.

کارگران صنایع استخراج نفت و گاز و معدن بیشترین نرخ بیکاری را از فوریه سال ۲۰۲۱، با ۱۹.۳ درصد، متحمل شده‌اند. 

افزیش ۱.۳ تریلون دلاری ثروت میلیاردرهای آمریکایی، با خشم کسانی روبه‌رو شده است که شکاف بین فقیر و غنی را توجیه‌ناپذیر می‌دانند.

موسسه عدالت مالیاتی برای آمریکاییان در بیانیه‌ای نوشت: «این رشد ثروت، بیشتر از پولی است که پراخت چک یارانه به مبلغ سه هزار و ۹۰۰ دلار برای کل جمعیت ۳۳۰ میلیونی آمریکا، هزینه دربر خواهد داشت.» 

این گزارش «۱۰ کاسب برترهمه‌گیری» را نیز مشخص کرده است: میلیاردرهایی که دست‌کم شاهد افزایش ۳۰۰ درصدی ثروت خود بوده‌اند. ازجمله این ثروتمندان می‌توان به مالکان شرکت‌های تجارت الکترونیک مانند کویکن لونز،اسکوئر، کاروانا، کوین‌بیس، صرافی آنلاین رمزارزها، رسانه‌‌های اجتماعی اسنپ‌چت و توییتر، پلتفرم پخش محتوای روکو و آژانس تبلیغات دیجیتال ترید دسک، اشاره کرد.

به نقل از فوربس، «بعد از ضربه شدید همه‌گیری کرونا بر اقتصاد [آمریکا]، بالغ بر هشت میلیون نفر به تعداد فقرای این کشور اضافه شده است. در این افزایش تعداد فقرا، سهم سیاه‌پوستان آمریکایی، ۵.۴ درصد رشد داشته که نشانگر سهم ناهمگون [سیاهپوستان] در خیل فقرا است.»

این موسسه، در ماه ژانویه هم خبر داد که از ابتدای شروع همه‌گیری کرونا، ۷۰ میلیون نفر درخواست مستمری بیکاری خود را تحویل (مراجع دولتی) داده‌اند.  

آقای کالینز از موسسه مطالعات سیاسی در مقاله‌ای که در روزنامه گاردین در ماه دسامبر منتشر کرد، نوشت: «تباینی که بین میلیاردرهایی که هیچ فداکاری نمی‌کنند و کارگران ساده‌ای که نهایت فداکاری را از خود نشان می‌دهند، هم غیر اخلاقی است و هم فسادآمیز.» 

© The Independent

بیشتر از جهان