کشتی به گل نشسته، کانال سوئز را بسته است

کشتی به گل نشسته در کانال سوئز روزانه راه عبور ۹.۶ میلیارد دلار کالا را مسدود می‌کند

یک کشتی باری ۲۲۴ هزار تنی، کانال سوئز، حیاتی‌ترین شریان تجاری جهان، را بسته و عبور حدود ۹.۶ میلیارد دلار (هفت میلیارد پوند) کالا در روز را سد کرده است.

بی‌بی‌سی به نقل از نشریه تخصصی کشتیرانی لویدز لیست گفت که روزانه ۵.۱ میلیون دلار کالا در این کانال به سمت غرب و ۴.۵ میلیون دلار به سمت شرق جابه‌جا می‌شود.

مشکل از آنجا آغاز شد که کشتی «ام‌وی‌ اور گرین» ثبت شده در پاناما، به مدیریت شرکت تایوانی «اورگرین» و متعلق به شرکت ژاپنی «شوی کیسن کایشا»، روز سه‌شنبه به دلیل وزش باد شدید در کانال گیر کرد.

به گفته کارشناسان‌، آزاد کردن این کشتی که حدود ۲۰۰ هزار تن وزن دارد، ممکن است «هفته‌ها» طول بکشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این کانال ۱۹۳ کیلومتری بین دریای سرخ و دریای مدیترانه، قاره آفریقا را از خاورمیانه و آسیا جدا می‌کند و کوتاه‌ترین مسیر بین آسیا و اروپا است.

میلیون‌ها تن کالا از طریق این کانال از چین و آسیای جنوبی به اروپا منتقل می‌شوند. این آبراه ساخت دست بشر، در سال ۱۸۶۹ افتتاح شد و با ارائه مسیری که نیاز به دور زدن قاره آفریقا نداشت، تجارت جهانی را تسهیل کرد و از آن زمان، مسیر اصلی عبور تانکرهای نفتی در حال رفت‌و‌آمد به خاورمیانه است.

۱۶۰ فروند کشتی در دو طرف این کانال حیاتی، که حدود یک دهم تجارت جهانی از آن عبور می‌کند، متوقف شده‌اند.

آلن بائر، رئیس شرکت حمل و نقل «اوال‌یو‌اس‌ای»، به شبکه بی‌بی‌سی گفت: «به اعتقاد من جبران هر روز تاخیر، دو روز وقت می‌برد. در حال حاضر سه روز توقف، شش روز تاخیر مداوم به وجود می‌آورد. مطمئن نیستم این درست‌ترین فرمول باشد، اما به آن نزدیک است.»

کریس اونز، کارشناس زنجیره تامین بین‌المللی «کولیرز اینترنشنال» گفت: «اگر کانال سریعا باز نشود، تاخیر‌های زیادی به وجود خواهد آورد و ممکن است مردم به فکر حمل کالا از طریق «دماغه امید نیک» (در آفریقای جنوبی) بیفتند.»

سمیر مدنی، از بنیانگذاران شرکت «تانکر ترکرز»، در توضیح تاثیر بسته شدن این مسیر تجارت جهانی بر قیمت کالاها، به فایننشال تایمز گفت: «انسداد طولانی مدت، عواقب شدیدی خواهد داشت؛ از جمله روی قیمت نفت و نرخ حمل‌ونقل و اجبار کشتی‌های باری به پیمودن مسیری به مراتب طولانی‌تر از دور قاره آفریقا.»

با ادامه جنجال ناشی از این انسداد، مالک ژاپنی کشتی به صورت کتبی از این حادثه عذرخواهی کرده است. شرکت «شوی کیسن کایشا» اعلام کرد: «ما مصمم هستیم تا برای رفع این وضعیت در اسرع وقت، تمام تلاش خود را به کار گیریم. ما از کلیه افرادی که از این حادثه آسیب دیده‌اند، از جمله کشتی‌هایی که در حال سفر هستند و قصد عبور از کانال سوئز را دارند، عذرخواهی می‌کنیم.»

گزارش‌های بیشتر از شبکه‌های خبری

© The Independent

بیشتر از جهان