تاثیر بسته شدن کانال سوئز بر قیمت نفت خام

کانال سوئز مهمترین مسیر مبادلاتی کشورهای تولید کننده نفت خاورمیانه به اروپا و آمریکا است

به گل نشستن این کشتی، تاکنون مسیر عبور حدود ۱۵۰ کشتی دیگر از این کانال را مسدود کرده است-SUEZ CANAL /AFP

قیمت نفت خام که روز چهارشنبه در پی نگرانی بسته شدن مسیر انتقال نفت خام از‌ کانال سوئز به دلیل به گِل نشستن یک کشتی کانتینربر بزرگ، رشد چشمگیری پیدا کرده بود، روز پنجشنبه، کمی کاهش یافت. 

کشتی کانتینربر «ام‌وی‌ اور گیون» که تحت پرچم پاناما فعالیت می‌کند، در اختیار شرکت اور گیون تایوانی است و مالکیت آن به شرکت ژاپنی شوئی کیسن کایشا تعلق دارد. این کشتی به دلیل باد شدید و انحراف از مسیر، کج شده و کانال سوئز را مسدود کرده است.

بسته شدن این آبراه مهم چه تاثیری بر قیمت نفت خواهد داشت؟ 

کانال سوئز، دریای سرخ را به مدیترانه وصل می‌کند و مهمترین مسیر مبادلاتی کشورهای تولید کننده نفت خاورمیانه به اروپا و آمریکا است. 

به گل نشستن این کشتی، تاکنون مسیر عبور حدود ۱۵۰ کشتی دیگر از این کانال را مسدود کرده است. از این تعداد کشتی معطل مانده، حدود ۱۰ ابرتانکر که  حامل ۱۳ میلیون بشکه نفت هستند (معادل یک سوم تولید روزانه جهان)، در انتظار باز شدن مسیر به سر می‌برند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نگرانی‌ها از متوقف ماندن این حجم محموله نفتی و افزایش ترافیک متوقف شده پشت سر این کانتینربر به گل نشسته، افزایش شش درصدی قیمت پایه نفت در روز چهارشنبه را در پی داشته است. 

با آغاز عملیات بازگرداندن کانتینربر «اور گیون» که از دیروز شروع شد، به نظر می‌رسد هر گونه وقفه در انتقال محموله‌های نفتی، کوتاه مدت خواهد بود.

تلاش برای جدا کردن این کانتینربر از کناره کانال، به دلیل جزر شبانه متوقف شده بود اما عملیات نجات از صبح پنجشنبه از سر گرفته شده است. 

از دیگر سو، نگرانی‌های ایجاد شده از کمبود کوتاه‌مدت عرضه محموله‌های نفتی و امکان افزایش قیمت‌ها، احتمالا با براوردهای بلندمدت برای کاهش تقاضای جهانی نفت، مرتفع خواهد شد. 

قیمت نفت خام برنت که اصلی‌ترین قیمت پایه جهانی نفت است، صبح روز پنجشنبه، با ۱.۷ درصد افت به ۶۳.۳۰ دلار رسید. این در حالی است که قیمت نفت «وست تگزاس اینترمدیت» به ۵۹.۹۱ دلار کاهش یافته است. 

تقاضا برای نفت، به رشد جهانی اقتصاد که به نظر می‌رسد دوباره در معرض اوج‌گیری ویروس کرونا است، ارتباط مستقیم دارد.

قرنطینه‌های ناشی از کرونا، در چندین کشور اروپایی تمدید شده و برنامه واکسیناسیون عمومی کند و ناکافی بوده است. علاوه بر این، ارسال پیام‌های متناقض مقامات رسمی کشورها درباره ایمنی واکسن آسترزنیکا -علی‌رغم تایید آن توسط متخصصان امور پزشکی- روند ایمن سازی همگانی در سطح جهان را دچار اختلال کرده است. 

بازگشت موج جدید محدودیت‌های کرونا که قرار بود کاهش یابد یا برداشته شوند، روند بازیابی اقتصادی را از مسیر پیش‌بینی شده خارج خواهد کرد. خروج از مسیری که به مراتب چالش‌برانگیزتر از به گل نشستن کانتینربر اور گیون خواهد بود. 

© The Independent

بیشتر از اقتصاد