«ثروتم را صرف سکونت انسان در سیارات دیگر می‌کنم»

ثروت خالص ایلان ماسک چیزی حدود ۱۷۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود

ایلان ماسک، بنیانگذار و مدیر شرکت اسپیس‌اکس و تسلا - Robyn Beck / AFP

در پی انتقادهای برنی سندرز از ثروت شخصی ایلان ماسک، او از برنامه‌های خود برای استفاده از ثروت هنگفتش خبر داده است.

بر اساس شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، که او را در لیست ثروتمندان جهان در جایگاه دوم پس از جف بزوس، مدیرعامل آمازون قرار داده است، ثروت خالص مدیرعامل اسپیس ایکس و تسلا چیزی حدود ۱۷۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. این در حالی است که بر اساس اعلام اداره آمار ایالات‌متحده آمریکا، میانگین درآمد یک خانوار در آمریکا ۶۸ هزار و ۷۰۳ دلار است.

این همان اختلاف و نابرابری است که سناتور سندرز در پست توییتری خود به آن اشاره می‌کند. سناتور سندرز در توییت خود نوشت: «ما در زمانی در تاریخ آمریکا به سر می‌بریم که در آن دو نفر -ایلان ماسک و جف بزوس- از بیش از ۴۰ درصد پایین این کشور، بیشتر ثروت دارند. این سطح از حرص و طمع و نابرابری نه تنها غیراخلاقی است بلکه پایدار نیز نخواهد ماند.»

آقای ماسک با تکرار عزم و تعهد خود که پیش از این بارها تکرار کرده، پاسخ داده است که ثروت خود را برای ایجاد سکونتگاه دائمی انسان در مریخ هزینه خواهد کرد تا بقای بشر آینده را تضمین کند. او نوشت: «من در حال جمع‌آوری منابع مالی لازم برای فراهم کردن شرایط زندگی چندسیاره‌ای بشر و کشف رازهای ستارگان هستم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 سناتور سندرز در پاسخ او نوشت: «سفرهای فضایی ایده‌ای هیجان‌انگیز است اما در حال حاضر ما باید روی کره زمین تمرکز کنیم و با ایجاد یک سامانه مالیاتی پیشتاز، کاری کنیم که کودکان گرسنه نباشند، مردم بی‌خانمان نمانند و آمریکایی‌ها همگی بیمه درمانی داشته باشند. این سطح از نابرابری در آمریکا ناپسند و غیراخلاقی است و تهدیدی برای دموکراسی ما به شمار می رود.»

آقای ماسک در سال ۲۰۰۲ و پس از فروش «پی پال» (PayPal) به «ای بی» (eBay)، نخستین ثروت خود را به دست آورد. او پول خود را دوباره در شرکت‌ها و پروژه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کرد؛ شرکت‌ها و پروژه‌هایی از قبیل نورالینک، اوپن اِی آی، اسپیس ایکس، تسلا و شرکت بورینگ. او به این که به ندرت به تعطیلات می رود، مشهور است و سال گذشته اعلام کرد که برنامه دارد تقریبا همه دارایی‌های مادی خود از جمله همه خانه‌هایش در کالیفرنیا را بفروشد.

ایلان ماسک در ماه ژانویه، پس از پیشی گرفتن از آقای بزوس در تصاحب عنوان ثروتمندترین فرد جهان، گفت: «شما باید بپرسید چرا من به دنبال پول هستم. دلیلش آن چیزی نیست که شما فکر می‌کنید. من زمان خیلی کمی برای سرگرمی و تفریح دارم. ویلاهای تفریحی و قایق‌های تفریحی یا چیزهایی از این قبیل ندارم. چیزی حدود نیمی از ثروت من برای حل مسائل زمین و نیم دیگری برای کمک به پایه‌ریزی یک شهر خودکفا در مریخ صرف خواهد شد تا در صورتی که زمین در معرض برخورد یک شهاب قرار بگیرد یا نظیر آنچه که در عصر دایناسورها رخ داد اتفاق بیفتد یا جنگ جهانی سوم پیش بیاید و ما خودمان را نابود کنیم، بقای زندگی بشر (و همه گونه‌ها) تضمین شود.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی