دادگاه حمید نوری، ۱۸ خرداد برگزار می‌شود

در طول هشت ماه، ۸۹ جلسه دادگاه برگزار خواهد شد

حمید نوری، دادیار سابق در قوه قضائیه جمهوری اسلامی- شبکه‌های اجتماعی

ایرج مصداقی، از شاکیان پرونده حمید نوری با اعلام خبر تاریخ برگزاری دادگاه، از حضور خود به عنوان یکی از شاهدان در این دادگاه خبر داد.

مصداقی در توییتر نوشت: «این بزرگ‌ترین دادگاه تاریخ سوئد است. ۸۹ جلسه ادامه خواهد داشت. ۴ دادستان اتهامات نوری را مطرح می‌کنند؛ و شاکیان ۳ وکیل مدافع دارند. من روز ۲۲ و ۲۴ ژوئن به عنوان اولین شاکی در دادگاه حضور خواهم داشت.»

حمید نوری که با تمدید شدن قرار بازداشت، در استکهلم منتظر برگزاری دادگاه است، متهم به «دست داشتن در اعدام‌های زندانیان ایرانی در سال ۶۷» شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایرج مصداقی در توضیح روند دادگاه به تلویزیون میهن گفت: «۴ دادستان این دادگاه را اداره خواهند کرد. به علت همه‌گیری کرونا و آماده نبودن وکلای حمید نوری این دادگاه با تأخیر در خرداد آغاز به کار خواهد کرد.»

۸۹ جلسه دادگاه با در نظر گرفتن تعطیلات تابستانی و زمستانی دادگاه‌ها در سوئد، حدود هشت ماه طول خواهد کشید و انتظار می‌رود تا سال آینده حکم دادگاه صادر شود.

مصداقی با اشاره به اینکه سه وکیل، از طرف شاکیان پرونده در این دادگاه حضور خواهند داشت اظهار امیدواری کرد سایر افرادی که همچون نوری در «جنایات علیه بشریت، جنایات جنگی و قتل» مشارکت داشته‌اند، در مقابل دادگاه حاضر شوند.

 حمید نوری، دادیار سابق در قوه قضائیه جمهوری اسلامی، در نوامبر ۲۰۱۹ در فرودگاه استکهلم-آرلاندا، با حکم دادستانی سوئد بازداشت شد.

طبق کیفرخواست اعلام‌شده، حمید نوری متهم شده است بر پایه مدارک و شواهد، با نام مستعار «حمید عباسی»، «عضو هیئت اعدام در گوهردشت کرج و اوین» بوده است.

در جریان اعدام زندانیان، در ماه‌های مرداد و شهریور ۱۳۶۷ در ایران، چند هزار نفر از زندانیان سیاسی و عقیدتی اعدام و در گورهای دسته‌جمعی از جمله «خاوران» دفن شدند.