مسئول ایرانی بررسی سرنگونی هواپیمای اوکراینی: اعتراض وارد نیست

«اعتراض، از نظر فنی اصطلاح صحیحی نیست»

اعتراض پدر مریم ملک به روند رسیدگی به پرونده سقوط هواپیما-Davoud Ghahrdar/ IRNA

مسئول بررسی پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی با رد انتقادات به گزارش نهایی «سانحه هواپیمایی اوکراین» گفت تاکنون اعتراضی به این گزارش دریافت نشده است.

به گزارش ایلنا، آرش خدایی، گفت: «این اصطلاحاتی که عده‌ای به گزارش نهایی سازمان هواپیمایی درباره سانحه هواپیمایی اوکراین اعتراض دارند، از نظر فنی اصطلاح صحیحی نیست و با توجه به مقررات این موضوع جریانی نیست که بخواهد مورد اعتراض قرار بگیرد و البته ما نیز تاکنون اعتراضی نسبت به گزارش نهایی سانحه هواپیمایی اوکراین دریافت نکردیم.»

اگر چه بنا بر اعلام خدایی، درباره گزارش «تفاهم کاملی بین کشورها» وجود دارد، اما پس از انتشار گزارش ایران از آنچه «سانحه هواپیمایی اوکراین» از آن نام می‌برد، انتقاداتی درباره آن از سوی طرف‌های دیگر مطرح شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خدایی با رد این موضوع گفت: «سازمان هواپیمایی TST کشور کانادا یک نشستی را برگزار کرد و بیانیه‌ای را در سایت خود بارگذاری کرد که حاوی نکات مثبتی است و برخلاف نگرش برخی از سیاسیون در این بیانیه گفته‌شده که این گزارش‌ها با هدف تعیین مقصر و سرزنش نیست و از طرفی دیگر در این بیانیه آمده که ایران از همان ابتدا بیشتر از آنچه که قانون پیش‌بینی کرده به ما دسترسی به اطلاعات داده اما کمتر از آن چیزی بوده که می‌خواستیم.»

بنا بر گفته معاون سازمان هواپیمایی، نظر طرف کانادایی این است که «مقررات جهانی باید بازنگری شود و کسی مدعی نشده که ایران از مقررات تخطی کرده است.»

وی از افراد کارشناس و متخصص خواست که «گزارش را با دقت بخوانند» تا ببینند «حجم بالایی از اطلاعات و تحلیل‌ها در گزارش ارائه شده است.»

سازمان هواپیمایی کشوری ایران، سرانجام روز ۲۷ اسفند، بیش از یک سال پس از سرنگونی هواپیمای اوکراینی در تهران، گزارش نهایی آن را به‌صورت عمومی منتشر کرد.

بااینکه در این گزارش تائید شد که شلیک دو موشک باعث سقوط هواپیما و مرگ تمام سرنشینان آن شد، اما علت حادثه «خطای انسانی» اعلام شد.

در گزارش منتشرشده ایران، مقصر سقوط، «کاربر سامانه دفاعی» بود که هواپیما را با «شی‌ء متخاصم» اشتباه گرفت و دو بار به آن شلیک کرد.

هواپیمای خطوط هوایی اوکراین صبح روز ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸ پس از برخاستن از زمین هدف موشک‌های سپاه پاسداران قرار گرفت و ۱۷۶ مسافر و خدمه آن کشته شدند. جمهوری اسلامی در ۷۲ ساعت نخست از اعلام واقایع منجر به سرنگونی هواپیما خودداری کرد و این رویداد را ناشی از نقص فنی می‌دانست. نهایتا با انتشار اسناد و شواهدی که شلیک به هواپیما را نشان می داد، ستاد کل نیروهای مسلح با انتشار بیانیه‌ای هدف قرار گرفتن هواپیما توسط سامانه‌های پدافندی سپاه را پذیرفت. 

بیشتر از جهان