گزارش نهایی سازمان هواپیمایی ایران در مورد هواپیمای ساقط شده اوکراین

وزیر خارجه اوکراین این گزارش را یک تلاش مزورانه از سوی مسئولان ایرانی برای پنهان کردن دلایل واقعی سقوط دانست

پرسش اصلی بستگان قربانیان حادثه این است که چرا پروازها لغو نشد و به هواپیما اجازه پرواز داده شد- AFP

سازمان هواپیمایی کشوری ایران روز چهارشنبه گزارش بررسی سانحه هواپیمای اوکراینی که زمستان سال گذشته در نزدیکی تهران هدف موشک‌های سپاه پاسداران قرار گرفت را منتشر کرد.

در این گزارش گفته شده است هواپیمای مسافری خطوط هوایی اوکراین با اشتباه یکی از اپراتورهای سامانه پدافند هوایی به عنوان یک هدف متخاصم شناسایی و دو موشک به سمت آن شلیک شد.

وزیر امور خارجه اوکراین دقایقی بعد این گزارش را یک تلاش مزورانه از سوی مسئولان ایرانی برای پنهان کردن دلایل واقعی سقوط دانست و گفت به ایران اجازه نخواهیم داد از زیر بار مسئولیت این جنایت شانه خالی کند. به گزارش خبرگزاری رویترز، دمیترو کولبا در پیامی در فیسبوک نوشت: «آنچه ما در گزارش امروز دیدیم هیچ چیزی بیشتر از یک تلاش مزورانه برای پنهان کردن دلایل واقعی سرنگون کردن هواپیمای ما نیست.» او اضافه کرد، «ما به ایران اجازه نخواهیم داد که حقیقت را پنهان کند، ما (به ایران) اجازه نخواهیم داد از پذیریش مسئولیت این جنایت خودداری کند.»

مارک گارنو وزیر خارجه و عمر الغبرا وزیر حمل و نقل کانادا نیز در بیانیه‌ای گفتند در گزارش امروز ایران برای پاسخ به پرسش‌های مهم درباره آنچه واقعا رخ داده هیچ تلاشی نشده است. به گفته آنها، این گزارش به نظر «ناقص» می‌رسد و هیچ واقعیت یا مدرکی در ارتباط با سرنگونی هواپیما، که بسیاری از قربانیان آن شهروندان دوتابعیتی ایرانی- کانادایی هستند، در بر ندارد. در این بیانیه همچنین گفته شده است که کانادا به زودی نتایج تحقیقات خود را در این ارتباط منتشر خواهد کرد.

پرواز شماره ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین اینترنشنال که از تهران عازم کی‌یف بود، ۱۸ دی ۹۸، اندکی پس از برخاستن از فرودگاه بین المللی تهران، هدف دو موشک سامانه پدافندی سپاه قرار گرفت و سرنگون شد. همه ۱۷۶ سرنشین هواپیما کشته شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این حادثه پس از آن اتفاق افتاد که ایران به تلافی کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده سابق نیروی قدس سپاه توسط ارتش آمریکا در عراق، اقدام به موشک باران یک پایگاه نظامی که نیروهای نظامی آمریکا در آن مستقر بودند کرد.

پرسش اصلی بستگان قربانیان حادثه این است که با وجود آماده باش کامل نیروهای نظامی ایران به دلیل احتمال اقدام متقابل ایالات متحده، چرا پروازها لغو نشد و به هواپیما اجازه پرواز داده شد.

سازمان هواپیمایی می‌گوید این گزارش با اهداف پیشگیرانه تهیه شده و شامل اطلاعات، یافته‌ها‌، تحلیل ‌و نتیجه‌گیری تخصصی ۱۲ گروه کارشناسی بوده و اقدامات اصلاحی را در ابعاد بین‌المللی درخواست کرده است.

بر اساس این گزارش، ضبط آخرین پرواز در ساعت ۵ و ۴۶ دقیقه و ۱۸ ثانیه آغاز می‌شود که در این زمان کشیدن هواپیما برای شروع تاکسی آغاز و موتور هواپیما روشن می‌شود و ادامه پیدا می‌کند تا آن که صدای یک ضربه محکم و کوتاه مشابه با انفجار در ساعت ۶ و ۱۴ دقیقه و ۵۵ ثانیه ضبط شده است و بلافاصله پس از صدای ضربه، هشدار صوتی نت۲ مشابه با صدای هشدار ارتفاع شنیده شده و این صدا تا پایان ضبط ادامه دارد.

پس از صدای ضربه گروه پروازی متوجه شرایط غیرعادی می‌شود و به سرعت کارهای لازم برای کنترل و هدایت هواپیما در شرایط حادث شده را آغاز می‌کنند. معلم خلبان در ساعت ۶ و ۱۵ دقیقه و ۱۳ ثانیه بیان می‌کند هر دو موتور در حال کار هستند. پس از صدای ضربه تا مدت سه ثانیه صداهایی از کابین مسافران به سختی قابل شنیده است، که مشاهده می‌شود مسافران متوجه یک رخداد غیرمنتظره شده‌اند. در حدود ۱۱ ثانیه بعد هم صدای همهمه از کابینه مسافران به شکل بسیار ضعیف شنیده می‌شود. ضبط در زمان ۶ و ۱۵ دقیقه و ۵۰ ثانیه پایان می‌یابد.