اوج‌گیری دوباره کرونا، سوغات سفرهای نوروزی

سفرهای نوروزی امسال نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد افزایش داشته است

با افزایش سفرهای نوروزی و توجه نکردن مردم به اعلام ممنوعیت‌ها در روزهای گذشته، شمار شهرهای نارنجی و قرمز کرونایی هر روز در ایران رو به افزایش است. وزیربهداشت در ایران نیز می‌گوید این سفرها باعث افزایش شیوع کرونای جهش یافته موسوم به کرونای انگلیسی در کشور شده است.

روز اول فروردین ۱۴۰۰، رئیس پلیس‌راه مازندران گفت که تردد خودرو در محورهای منتهی به این استان همزمان با تعطیلات نوروزی امسال، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷۰ درصد افزایش یافته است.

به گفته سرهنگ علیرضا قدمی، وضعیت ترافیک در محورهای ارتباطی منتهی به مازندران در ساعت‌های آغازین سال نو در ایران  پرحجم، ولی روان بوده است.  بر اساس گزارش رئیس پلیس راه مازندران، بیشترین حجم تردد خودروها در محورهای منتهی به استان مازندران در جاده‌های سوادکوه، هراز، و کندوان گزارش شده است.

علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت در ایران، نسبت یه تغییر رنگ‌های برخی شهرها در ایران هشدار داده و گفته است که روند بستری شدن مبتلایان به کرونا در ارومیه و نقده در استان آذربایجان غربی کماکان صعودی است و امکان قرمز شدن ارومیه طی روزهای آتی وجود دارد. در استان اصفهان نیز روند ابتلا در شهرستان‌های خوانسار، گلپایگان، و کاشان کماکان صعودی است و احتمال قرمز شدن خوانسار و نارنجی شدن کاشان نیز در بین است.

به گزارش خبرآنلاین، در ایلام، وضعیت ابتلا و بستری در شهرستان‌های آبدانان، ایوان، چرداول، و دهلران صعودی است و احتمال نارنجی شدن اغلب آن شهرها و قرمز شدن دهلران وجود دارد. در استان بوشهر نیز علاوه بر شهرهای بوشهر و دیلم، مسئولان نگران خیزی جدید در گناوه هستند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معاون وزیربهداشت با اشاره به وضعیت تهران نیز گفته است که افزایش تدریجی بستری‌شدگان در تهران ادامه دارد و شهرستان‌های فیروزکوه و دماوند صعودی هستند و ممکن است وضعیت آن‌ها از نارنجی به قرمز تغییر کند. همچنین، احتمال می‌رود که وضعیت شهر پیشوا نیز نارنجی شود.

به گفته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، در خوزستان شهرستان‌های ایذه و بهبهان صعودی‌ترین روند بستری را دارند و در حال ورود به مرحله قرمز هستند. 

روند تغییر شرایط کرونا در شهرستان‌های ارسنجان، داراب، زرین‌دشت، و مرودشت از استان فارس نیز کماکان صعودی است.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا از افزایش مبتلایان در شهرستان‌های سقز، بانه و بیجار در استان کردستان نیز خبر داده است. به گفته او، در استان لرستان نیز شهرستان بروجرد روند افزایشی دارد. اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت بهداشت هم نشان می‌دهد که در استان تهران ۶ شهر به رنگ نارنجی درآمده‌اند که احتمال دارد به زودی وضعیت آن‌ها قرمز شود.

در عین هشدار پلیس راهور در خصوص جریمه‌های ۵۰۰ هزار تومانی و یک میلیون تومانی در مورد کسانی که قرنطینه شهرهای نارنجی و قرمز را رعایت نمی‌کنند، اما همچنان مردم عازم سفر به شهرهای نارنجی و قرمز هستند و محدودیت سفر به – یا از- این شهرها را رعایت نمی‌کنند. 

طبق آخرین مقررات ستاد ملی مقابله با کرونا، وضعیت ۱۲ شهر قرمز و ۳۹ شهر نیز نارنجی اعلام شده است و تعداد این گونه شهرها رو به افزایش است. ورود پلاک‌های غیربومی به شهرهای دارای وضعیت قرمز یا نارنجی ممنوع اعلام شده است و خروج پلاک‌های بومی از آن‌ها نیز ممنوع است.