افزایش صد در درصدی سفرهای نوروزی با وجود شیوع کرونا در ایران

در تعطیلات نوروزی هیچ خودرویی به دلیل جریمه‌های معوق توقیف نمی‌شود

آمار دریافتی از پلیس‌راه‌های ایران نشان می‌دهد سفرهای نوروزی، نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

با وجود هشدارهای مکرر کارشناسان و مقامات بهداشتی، سفرهای نوروزی در ایران ممنوع اعلام نشده و تنها در شهرهایی با رده‌بندی کرونای قرمز و نارنجی محدودیت‌های ورود و خروج وجود دارد.

عمده شهرهای ایران از نظر رنگ‌بندی کرونا، زرد هستند. این به این معناست که با اندک افزایشی در تعدادان مبتلایان، رنگ این شهرها به نارنجی، (منطقه پرخطر) تغییر خواهد یافت. در حال حاضر استان سیستان و بلوچستان بهترین وضعیت را دارد و کم‌خطرترین استان به شمار می‌آید. در سوی دیگر، خوزستان ازنظر مبتلایان به کرونا که در بیمارستان بستری هستند، پرخطرترین استان ایران است.

استان‌های کهکیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان، ایلام فارس، بوشهر و قسمت غربی استان هرمزگان که در همسایگی مناطق قرمز در خوزستان قرار دارند، با بالا رفتن حجم رفت‌وآمد، درخطر تغییر وضعیت به منطقه پرخطر را دارند.

در شمال کشور نیز سفرهای نوروزی در مقایسه با سال گذشته افزایشی صد در صدی داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس اعلام رئیس پلیس‌راه مازندران «در نخستین روز فروردین ۱۴۰۰ ترافیک در جاده‌های هراز، سوادکوه، کندوان و ساری - کیاسر – سمنان دارای پرحجم» بوده است.

سرهنگ قدمی با اشاره به افزایش تردد در جاده‌های استان مازندران گفت: دیروز و در آخرین روز سال ۱۳۹۹، حجم تردد‌ها در جاده‌های سراسر مازندران در مقایسه با پارسال ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

مقامات بهداشتی از مردم می‌خواهند نه تنها سفرهای نوروزی را از برنامه تعطیلات خود حذف کنند، بلکه آداب دیدوبازدیدهای نوروزی را نیز با تماس‌های تلفنی و مجازی به‌جا بیاورند.

اما درعین‌حال، سفر نه‌تنها ممنوع نیست بلکه در مناطق زرد (خطر متوسط) در جاده‌ها محدودیتی غیر از محدودیت‌های تردد شبانه، اعمال نمی‌شود و خودروها به دلیل عدم پرداخت جریمه نیز متوقف نمی‌شوند.

به گفته رئیس پلیس راهور ناجا، «با پیگیری‌های انجام‌شده و موافقت فرمانده ناجا؛ سقف جرائم معوقه برای توقیف وسایل نقلیه از یک‌میلیون به سه میلیون تومان افزایش یافت و دیگر خودرویی به دلیل جریمه یک‌میلیون تومان توقیف نخواهد شد.»

سردار سید کمال هادیانفر گفت: «در تعطیلات نوروزی به همکارانمان در سراسر کشور ابلاغ کردیم که هیچ خودرویی را به دلیل جریمه‌های معوق توقیف نکنند.»

در دیگر استان‌های مسافر پذیر نیز وضعیت به همین قرار است. معاون مدیریت و هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی از یک‌میلیون و ۳۹۶ هزار و ۴۶۹ نفر مسافر ورودی و یک‌میلیون و ۵۸۹ هزار و ۹۸۰ نفر مسافر خروجی از این استان خبر داد.

بر اساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امروز اول فروردین ۱۴۰۰، ۷۳ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته جان خود را ازدست‌داده‌اند که با احتساب این افراد، تعداد جان‌باختگان رسمی کرونا در ایران به ۶۱ هزار و ۷۹۷ نفر رسیده است.

در روزهای گذشته مقامات بهداشتی هشدار داده بودند آمار واقعی مبتلایان چهار برابر آمار رسمی اعلام‌شده است. درباره تعداد واقعی جان‌باختگان کرونا نیز تردیدهایی وجود دارد.