واردات واکسن چینی کرونا برای فروش آزاد در پاکستان

پاکستان یکی از نخستین کشورهایی بود که مجوز واردات واکسن کرونا ازطریق شرکت‌های خصوصی را صادر کرد

پیش از واکسن کرونای شرکت چینی «کانسینو بایالوژیکز» واکسن اسپوتنیک‌وی نیز برای فروش آزاد در پاکستان خریداری شده است- Thomas Peter/ REUTERS 

هم‌زمان با موج سوم همه‌گیری کرونا در پاکستان و گسترش شیوع ویروس جهش‌یافته بریتانیایی در این کشور، واردات واکسن کووید-۱۹ به‌منظور فروش خصوصی در این کشور آغاز شده است.

پاکستان یکی از نخستین کشورهایی بود که سال گذشته مجوز واردات واکسن کووید-۱۹ ازطریق شرکت‌های خصوصی را صادر کرد تا شاید با فروش واکسن در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های خصوصی، کمی از بار سنگین خدمات درمانی عمومی که با کمبود بودجه و تعداد زیاد بیماران تحت فشار قرار گرفته است، کاسته شود.

حسن عباس، یکی از مسئولان شرکت دارویی ای‌جی‌پی پاکستان، روز دوشنبه، دوم فروردین ماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز، از واردات واکسن کووید-۱۹ شرکت چینی «کانسینو بایالوژیکز» به‌نام واکسن «کانویدسیا» (Convidecia) خبر داد و گفت که ۱۰۰هزار دز از این واکسن را روز ۲۵ مارس (پنجم فروردین) و ۲۰۰هزار دز دیگر را ماه آینده دریافت خواهد کرد. 

واکسن چینی کانویدسیا از معدود واکسن‌های تک‌دز کروناست. به‌جز آن، تنها واکسن تک‌دزی دیگر برای کرونا که در جهان به مرحله استفاده رسیده است، واکسن شرکت آمریکایی جانسون‌اندجانسون است.    

پاکستان برای انجام مراحل آزمایش بالینی واکسن کانویدسیا با شرکت چینی «کانسینو بایالوژیکز» همکاری کرده بود. بنابر اعلام این مسئول شرکت ای‌جی‌پی پاکستان، دزهای واکسن کانویدسیا برای فروش به‌صورت خصوصی در اختیار پنج بیمارستانی قرار می‌گیرد که در مراحل آزمایش‌های بالینی این واکسن مشارکت کرده بودند.   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همین شرکت پیش‌تر از واردات ۵۰هزار دز واکسن اسپوتنیک‌وی شرکت گامالیای روسیه نیز برای فروش خصوصی خبر داده بود و اعلام کرده بود که ۱۵۰هزار دز دیگر از این واکسن نیز به‌زودی وارد خواهد شد. 

پاکستان از هفت هفته پیش، واکسیناسیون کارکنان بخش درمان خود را آغاز کرد و حدود ۱۰ روز است که واکسیناسیون ضدکرونای شهروندان بالای ۶۰ سال را نیز شروع کرده است. برنامه واکسیناسیون رایگان در این کشور تاکنون با استفاده از واکسن‌های سینوفارم اهدایی چین انجام شده است. 

این کشور قرار است ۱۷میلیون دز واکسن آکسفورد- آسترازنکا نیز ازطریق برنامه کووکس دریافت کند که فعلا به تأخیر افتاده است.

دولت پاکستان پیش‌تر اعلام کرده بود که سقفی برای قیمت فروش واکسن در بخش خصوصی نخواهد گذاشت، اما بعد نظر خود را تغییر داد و روز دوشنبه، بعد از اینکه چهار روز متوالی هر روز بیش از سه‌هزار مبتلای جدید به کرونا ثبت شد، بالاخره  قیمت‌های مصوب خود برای فروش دو نوع واکسن وارداتی روسی و چینی اعلام کرد

بیشتر از جهان