چین از یک ماه پیش به مسئولان واکسن آزمایشی کرونا تزریق می‌کند

چندین کشور با آزمایش واکسن ساخت چین موافقت کرده اند، اما برخی به آن بدگمان‌اند

آزمایشگاه شرکت سینواک بایوتک در پکن مشغول کار بر روی واکسنی به نام «کروناواک» است- NICOLAS ASFOURI / AFP

یکی از مقامات ارشد بهداشت چین فاش کرد این کشور از ماه ژوئیه واکسن تجربی ویروس کرونا را به کارکنان اصلی کشور زده است. 

ژنگ ژونگوی، دبیر اداره ملی بهداشت چین گفت کارمندان نظام پزشکی و مقامات ناظر در میان کارمندان کلیدی هستند که این واکسن تجربی را دریافت کرده‌اند. 

او به شبکه حکومتی سی‌سی‌تی‌وی گفت این اقدام «در انطباق با قانون بوده» که به کارمندانی که در معرض خطرند به محض تایید دولت از «استفاده آزمایشی» این واکسن در ۲۲ ژوئیه، واکسن زده شود. 

آقای ژنگ گفت: «اکثر موارد ابتلا در چین اکنون موارد وارداتی هستند و بنابراین مقامات مرزی نیز در میان گروه‌های پرخطر قرار دارند.» و افزود کسانی که در عرصه حمل و نقل یا بازارهای «سلاخی حیوانات» کار می‌کنند نیز احتمالا در ردیف بعدی دریافت این واکسن قرار خواهند داشت. 

این مسؤول گفت مقامات ممکن است توسعه این برنامه را برای جلوگیری از شیوع ویروس در فصل‌های پاییز و زمستان در نظر بگیرند. 

به گزارش روزنامه ساوث چاینا مورنینگ پست، آقای ژنگ اشاره نکرد کدام واکسن تجربی مورد استفاده قرار گرفته یا چند کارمند تاکنون آن را دریافت کرده‌اند. 

چهار واکسن از هفت واکسن احتمالی دنیا که اکنون در مرحله سوم آزمایش قرار دارند، در چین تولید شده‌اند. دو تا از آن‌ها ساخته گروه ملی زیست فناوری چین است که واحدی از یک شرکت عظیم داروساز به نام گروه ملی داروسازی چین و تحت مالکیت دولت است. 

شرکت سینواک بایوتک نیز مشغول کار بر روی واکسن سومی به نام «کروناواک» است و شرکت کان‌سینو بایولوژیکس نیز طی همکاری با واحد تحقیقات ارتش کشور با نام آکادمی نظامی علوم پزشکی، در حال کار بر واکسن Ad5-nCoV است. 

قبل از ارائه رسمی برنامه واکسن‌زنی «اضطراری» در ماه ژوئیه، ارتش چین استفاده از واکسن کان‌سینو را در ماه ژوئن تایید کرد. 

رسانه‌های چین همچنین در ماه ژوئن گزارش کردند کارمندان شرکت‌های دولتی که به خارج از کشور سفر می‌کنند نیز اجازه دارند یکی از دو واکسن آزمایشی را دریافت نمایند. 

آرژانتین، پرو، مراکش، بحرین و امارات متحده عربی به گروه ملی زیست فناوری چین اجازه انجام مرحله سوم آزمایش را در کشور خود داده‌اند. 

اندونزی و برزیل هم به آزمایش‌های مرحله سوم کروناواک شرکت سینواک کمک کرده و بنگلادش نیز سعی دارد آخرین مرحله آزمایش‌های بالینی این واکسن تجربی را در کشور خود به راه اندازد. 

در همین حال، پاکستان، عربستان سعودی و روسیه هم به انجام مرحله سوم آزمایش واکسن آزمایشی شرکت کان‌سینو رضایت داده‌اند و مکزیک نیز با این شرکت چینی قراردادی برای انجام آخرین مرحله آزمایش‌ها امضا کرده است. 

با این حال همه کشورها نسبت به واکسن‌های آزمایشی چین خوش‌بین نیستند. 

مقامات پاپوآ گینه نو اخیرا پروازی حامل ۱۸۰ کارگر چینی را به این کشور پس فرستادند بعد از آن که شرکت معدن‌کاری چینی مشغول در گینه‌نو ادعا کرد به بعضی از کارمندان خود واکسن آزمایشی کووید-۱۹ زده است. 

© The Independent

بیشتر از جهان