تظاهرات ضد نفرت‌ورزی علیه آسیایی‌ها در آمریکا

درخواست شده است که روز ۲۶ مارس، «روز ملی ضد تنفر نژادی علیه آسیایی‌ها» اعلام شود

به گزارش نهاد «توقف خشونت علیه آمریکایی‌های آسیایی‌تبار»، در دو ماه اول ۲۰۲۱ دست‌کم ۵۰۰ حمله به آسیایی‌تبارها صورت گرفته است- Kerem Yucel / AFP

توجه افکارعمومی آمریکا از سیاتل تا نیویورک، به آتلانتا در جورجیا جلب شده است و مردم با خانواده‌ها و جامعه آسیایی‌های آمریکایی، به دلیل قتل شش زن آسیایی در جریان یک تیراندازی، همدردی می‌کنند. این تیراندازی واکنش شدید کنشگران و کاخ سفید به موج نژادپرستی و تبعیض ضدآسیایی در ایالات‌متحده را در پی داشته است.

پس از یک هفته تجمع و راهپیمایی در سراسر کشور، صدور بیانیه احساسی کنگره و سخنرانی‌ جو بایدن و کامالا هریس در آتلانتا خطاب به مردم آمریکا، صدها نفر روز شنبه در چند قدمی ساختمان کنگره جورجیا، با شعار «ابراز نفرت از آسیایی‌‌ها را متوقف کنید» تجمع کردند.

بی نگویِن، نخستین آمریکایی ویتنامی‌تبار که نماینده مجلس ایالتی جورجیا شد، گفته است که قربانیان این حادثه «در اطرافیان خود کسی را نداشتند که از آنان حمایت کند... حالا ما مانده‌ایم و غم و خشم و اندوهی عمیق.»

رافائل وارناک، سناتور جورجیا که به همراه سناتور جان آساف در این تجمع حاضر شده بود، گفت: «برای همبستگی در کنار خواهران و برادران آسیایی خود می‌ایستیم و بر حقوق انسانی شما تأکید می‌کنیم.»

بررسی‌های قانونی کم‌کم جزئیات بیشتری درمورد این تیراندازی‌ها‌ در سه مرکز زیبایی و ماساژ و رابرت آرون لانگ، مظنون اصلی آن فاش می‌کند و مردم در جریان قتل این شش زن که در روز ۱۷ مارس کشته شدند، قرار می‌گیرند؛ دائویو فنگ، ۴۴ ساله، هیون جونگ گرانت، ۵۱ ساله، سان چا کیم، ۶۹ ساله، سون چانگ پارک، ۷۴ ساله، ژیائوجیه تن، ۴۹ ساله، دلاینا یائون، ۳۳ ساله و یونگ آئه یوئه، ۶۳ ساله در این قتل‌ها کشته شدند. پل آندره میشلز ۵۴ ساله نیز کشته شده، اما مردی به نام السیاس هرناندز-اورتیز نجات یافته است.

در متن پویشی در «گوفاندمی» که برای خانواده خانم کیم برپا شده، آمده است: «او قلب پاکی داشت و فداکارترین زنی بود که می‌شناختم.»

رندی پارک به یاد خانم گرانت نوشته است: «مادری مجرد که کل عمرش را در خدمت به من و برادرم گذراند.»

آقای لانگ که سفیدپوست است، به چند مورد قتل و یک مورد آزار جنسی متهم شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود درخواست‌های روزافزون قانون‌گذاران و آمریکایی‌های آسیایی که سال‌ها است نژادپرستی و خشونت سازمان‌یافته را در زندگی روزمره خود شاهدند‌، پلیس جورجیا انگیزه این قتل‌ها را نژادپرستانه اعلام نکرده است.

به گفته کارآگاهان پلیس، آقای لانگ به منظور ارضای «اعتیاد جنسی» خود، مراکز زیبایی و ماساژ را برگزیده است؛ اما به نظر وکلا، در این پرونده زن‌ستیزی خشونت‌آمیز با تبعیض نژادی جنسی درباره زنان آسیایی، به هم آمیخته است. خانم نگوین گفته است که عامل این تیراندازی‌ها، «ملغمه‌ای است از خشونت برمبنای جنسیت، زن‌ستیزی و تنفر نژادی.»

راهپیمایی آتلانتا پس از سخنرانی رئیس‌ جمهوری و معاون او برپا شد. هریس در سخنرانی خود‌ گفت که «انگیزه قاتل هرچه بوده باشد آنچه واقع شده، واضح است... تیراندازی‌ها در محل کسب‌وکارهایی رخ داده است که صاحبانشان آمریکایی‌های آسیایی‌تبار بوده‌اند. این تیراندازی‌ها، جرائمی خشونت‌بار با انگیزه‌های تنفر نژادی و تبعیض علیه آمریکایی‌های آسیایی‌تبار بوده‌اند و در طول یک یا چند سال گذشته، تعداد این گونه جرایم بسیار بیشتر شده است.»

او افزود: «نژادپرستی در آمریکا همیشه وجود داشته و دارد. نژادهراسی نیز همواره وجود داشته و دارد. همین‌طور تبعیض جنسیتی.»

«خطاب به جامعه آمریکاییان آسیایی‌تبار ساکن جزایر اقیانوس آرام: بیایید در کنار هم باشیم. بیایید بر افسانه‌های برساخته از اقلیت‌ها خط بطلان بکشیم. بیایید تاریخ و حقیقت خود را به دیگران عرضه کنیم. بیایید دست در دست سایر جوامع اقلیت نژادی، برقراری عدالت نه تنها برای این قربانیان، بلکه برای کل قربانیان برتری‌جویی نژاد سفید و تنفر از سایر نژادها را خواستارشویم.»

(توییتر بی نگوین، ۲۰ مارس ۲۰۲۱)

«در راهپیمایی امروز در آتلانتا به‌مناسبت عزاداری برای قربانیان کشتار هفته گذشته من و سناتور وارناک سخنرانی کردیم و عشق و حمایت خود را نسبت به جامعه آمریکاییان آسیایی‌تبار در جورجیا و سراسر کشور نشان دادیم. از برگزارکنندگان این تجمع متشکریم.»

(توییتر جان آساف، ۲۰ مارس ۲۰۲۱)

خانم نگوین روز شنبه گفت: «واقعیت همان است که بود؛ هرقدر هم که بخواهید آن را وارونه جلوه دهید، این حمله به جامعه آسیایی‌تبارها بود.»

به گزارش نهاد «توقف خشونت علیه آمریکایی‌های آسیایی‌تبار ساکن جزایر اقیانوس آرام»، در دو ماه اول سال ۲۰۲۱ دست‌کم ۵۰۰ حمله به آسیایی‌تبارها صورت گرفته است.

این گروه اعلام کرده است از پارسال که ثبت و ضبط موارد اذیت و آزار علیه آمریکاییان آسیایی‌تبار و ساکنان جزایر اقیانوس آرام را آغاز کرده، دست‌کم سه‌هزار و ۷۹۵ مورد شکایت به دستشان رسیده است.

مانجوشا کولکارنی، از بنیان‌گذاران این گروه، خطاب به نمایندگان کنگره گفت که این داده‌ها نشان می‌دهد هیچ‌کدام از این وقایع اتفاقی نبوده است و در همه ایالت‌های آمریکا رخ می‌دهد.

روز پنجشنبه، نمایندگان آسیایی‌تبار در جلسه کارگروه مجلس، به بیان تجربه‌های شخصی آزاردیدگی و ضربه‌های خانوادگی ناشی از این آزارها، تبعیض‌ها و خشونت‌های ضدآسیایی پرداختند. گریس منگ، نماینده کنگره آمریکا، گفت:«جامعه آسیایی‌تبارها به شدت آسیب‌دیده است. ما درد می‌کشیم و در یک سال گذشته فریادزنان کمک خواسته‌ایم.»

دوریس ماتسویی، عضو مجلس نمایندگان از حزب دموکرات، گفت که در یک سال‌ اخیر، اظهارات ضدآسیایی در «بالاترین سطوح دولت» نیز بیشتر شده است و «سخنان زشت و نژادپرستانه‌ای مانند «ویروس چینی»» را از زبان رئیس‌ جمهوری پیشین، دونالد ترامپ، و یارانش شنیده‌ایم که «باعث افزایش نژادهراسی و مقصر جلوه دادن جوامع بی‌گناه بابت همه‌گیری ویروس کرونا» شده است.

جودی چو، رئیس کارگروه آمریکایی‌های آسیایی‌تبار مقیم اقیانوس آرام در کنگره و اولین زن آمریکایی چینی‌تباری که نماینده کنگره شد، هم گفت که این فرد مظنون به قتل، «قربانیان خود را تصادفی انتخاب نکرده است.» 

او افزود: «معلوم بود که چنین روزی در نهایت فرا می‌رسد.» جودی چو از اعضای این کارگروه خواسته بود این جلسه را برگزار کنند زیرا به گفته او «وضع جامعه آمریکایی‌های آسیایی‌تبار به حد بحرانی رسیده است و دیگر نمی‌توان این وضع را نادیده گرفت.»

خانم چو درخواست کرد روز ۲۶ مارس، «روز ملی ضدتنفر نژادی علیه آسیایی‌ها» اعلام شود.

نمایندگان کنگره همچنین طرحی تدوین کرده‌اند تا برای رسیدگی به جرایم مبتنی‌بر تنفر در دوره همه‌گیری کووید-۱۹، جایگاهی جدید در وزارت دادگستری آمریکا تعریف شود.

© The Independent

بیشتر از جهان