ادعای خبرگزاری فارس درباره خوش‌خدمتی سریال پایتخت برای دشمنان نظام

«دیالوگ‌های مبتذل، فاصله گرفتن از مضامین خانوادگی و پاسکاری با شبکه‌های ضدایرانی دلایل سقوط این سریال بود»

عوامل سریال پایتخت فصل ششم- عکس از خبرآنلاین

نوروز سال ۱۳۹۹ و با شدت گرفتن شیوع ویروس کرونا در ایران، تولید و پخش فصل ششم سریال محبوب «پایتخت» متوقف شد و سازندگان آن وعده دادند که نوروز سال ۱۴۰۰ قسمت‌های پایانی این سریال از تلویزیون پخش خواهد شد تا فرجام فصل ششم این سریال معلوم شود. 

حالا و پس از پخش دو قسمت پایانی این سریال، خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، در مطلبی کوتاه به نقد شدید از این سریال پرداخته است. 

خبرگزاری فارس در یادداشت خود با اشاره به اینکه ضعف فصل ششم این سریال «فقط ضعف قصه پردازی» نبوده است مدعی شده که «دیالوگ‌های مبتذل، فاصله گرفتن از مضامین خانوادگی و پاسکاری با شبکه‌های ضدایرانی و خوش خدمتی برخی عوامل برای دشمنان فرهنگ و خانواده از دیگر ایرادات فاحش و دلایل سقوط این سریال بود.»

بنا به ادعای خبرگزاری فارس «این خوش خدمتی به گونه‌ای بود که علاوه بر تقلید سکانس‌های متعددی از فیلم فارسی‌های مبتذل قبل از انقلاب، در یکی از این سکانس‌ها که فیلم مبتذل همسفر را شبیه سازی می کرد».

نویسنده یادداشت خبرگزاری فارس ادعا کرده است که در هنگام پخش آن قسمت از سریال و  برای «تداعی دقیقتر این شبیه سازی»  و در «هماهنگی آشکار با شبکه من و تو»  فیلم همسفر در این شبکه ماهواره‌ای پخش شده و  «در صفحات مجازی برخی بازیگران این سریال هم از این هماهنگی رمزگشایی شد».

ادعای خبرگزاری در حالی مطرح می‌شود که سریال پایتخت در سال‌های گذشته و در مقاطع گوناگون آماج برخی انتقادات از سوی نیروهای تندرو بوده است؛ سال گذشته و پس از پخش سکانس یادآور فیلم همسفر علی عسگری رئیس سازمان صدا و سیما در دستوری ویژه به سید مرتضی میرباقری، معاون صداوسیمای جمهوری اسلامی تاکید کرده بود «لازم است بررسی شود که این اقدام حاصل اشتباه، بی توجهی و وادادگی است یا نتیجه عملیات مرموز و فتنه انگیز ستون پنجم فرهنگی دشمن؟!»

حالا خبرگزاری فارس با یادآوری این تاکید رئیس سازمان صدا و سیما نوشته است «این هماهنگی داخل و خارج به قدری آشکار بود که رییس صداوسیما از ستون پنجم و نفوذ فرهنگی سخن گفت، ادعایی که با فروکش کردن اعتراضات به فراموشی سپرده شد و ابعاد آن پیگیری نشد.»

سال گذشته روزنامه خراسان، چاپ مشهد، نیز در یادداشتی درباره سریال پایتخت ۶، نوشت: «در سکانس آزادی ارسطو از زندان، موسیقی فیلم قیصر به گوش می‌رسید و در سکانس پایانی قسمت آخر سریال هم، رحمت با اشاره به موتورش، از همسر خود سؤالی می‌کند که اشاره‌ای به یک دیالوگ غیراخلاقی در فیلمی محصول سال‌های پیش از انقلاب اسلامی داشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به نوشته روزنامه خراسان  «صداوسیما از آگهی یک قسمت از این مجموعه تقریبا ۱۹ میلیارد درآمد داشته است». مدیران تلویزیون جمهوری اسلامی ایران از سریال پایتخت به عنوان «فرزند صداوسیما» یاد می‌کنند. 

پیش‌تر حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، سریال پایتخت را مجموعه‌ای نامیده بود که در حال بازنمایی فرهنگ عامه‌پسند ایرانی در آخرین سال‌های قرن جاری است: «بی‌جهت نیست که این طنز تلخ خیابان‌های شهر‌ها و شاهراه‌های اینترنتی را خلوت می‌کند.»

آشنا نوشته بود: «پایتخت از بسیاری از خطوط سبز و سفید و قرمز صداوسیما عبور کرده و بسیاری از آن‌ها را فرسنگ‌ها جابجا کرده است.»

با این‌حال بسیاری از فعالان رسانه‌ای انتقادات جدی به برخی مضامین مطرح شده در این مجموعه تلویزیونی انتقاداتی داشته‌اند. در تمام سال‌های گذشته و در قسمت‌های مختلف این سریال پربیننده، بسیاری از مضامین موردپسند مقامات حکومتی تبلیغ و اشاعه داده می‌شود. از جمله مساله تشویق شهروندان به فرزندآوری. موضوعی که در سال‌های گذشته از مهم‌ترین تاکیدات علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، بوده است و نیروهای نزدیک به او به شیوه‌های مختلف سعی در اشاعه آن به هرنحو ممکن در میان شهروندان ایرانی بوده‌اند. 

بیشتر از فرهنگ و هنر