ادعا درباره وجود «ستون پنجم دشمن» در سریال پایتخت

رئیس صداوسیما: باید مشخص شود حواشی سریال پایتخت حاصل بی‌توجهی‌ست یا کار دشمن

سکانس‌هایی از موتورسواری یکی از شخصیت‌های سریال به همراه نامزدش، یادآور فیلم «همسفر»بود با بازی بهروز وثوقی و گوگوش- عکس از خبرگزاری فارس

حواشی به وجود آمده برای ششمین فصل از سریال پایتخت تمامی ندارد. سریالی که در سال‌های گذشته یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های تلویزیون بوده است و از محبوبیت آن با وجود گذشت چندین سال از ساخت آن به هیچ‌وجه کم نشده است. 

مدیران تلویزیون جمهوری اسلامی ایران از این سریال به عنوان «فرزند صداوسیما» یاد می‌کردند و همواره بسیاری از مفاهیم مورد پسند فرهنگی و اجتماعی از زبان شخصیت‌های این سریال شنیده می‌شد. 

امسال اما و با پخش قسمت‌های جدید این سریال در ایام تعطیلات نوروزی ، حاشیه‌های بسیاری دامن‌گیر مجموعه سازندگان این «فرزند تلویزیون» شد؛ از انتقادات بسیار نیروهای ارزشی درباره برخی صحنه‌های به زعم آنها «غیراخلاقی» گرفته تا شوخی‌های به اصطلاح سیاسی شخصیت‌های این سریال که حتی موجبات سانسور بخش‌هایی از این سریال را نیز فراهم کرد. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

. رحمت و همسفرش

A post shared by Mohsen Tanabandeh (@mohsen.tanabandeh) on

امروز در جدیدترین و شاید جدی‌ترین واکنش به حاشیه‌های این سریال، علی عسگری رئیس سازمان صدا و سیما در دستوری ویژه به سید مرتضی میرباقری، معاون صداوسیمای جمهوری اسلامی با اشاره به سکانس‌هایی در قسمت پایانی این مجموعه تلویزیونی، تاکید کرده «لازم است بررسی شود که این اقدام حاصل اشتباه، بی توجهی و وادادگی است یا نتیجه عملیات مرموز و فتنه انگیز ستون پنجم فرهنگی دشمن؟!»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در قسمت پایانی مجموعه تلویزیونی پایتخت، سکانس‌هایی از موتورسواری یکی از شخصیت‌های سریال به همراه نامزدش در جاده‌های شمال کشور پخش شد که کارگردانی سکانس‌ها، یادآور یکی از فیلم‌های معروف ساخته پیش از انقلاب با بازی بهروز وثوقی و گوگوش بود به نام «همسفر».

موضوعی که حالا و پس از واکنش‌های نیروهای ارزشی به این شباهت بصری، باعث شده تا رئیس صداوسیما از امکان وجود «ستون پنجم فرهنگی دشمن» در میان عوامل تولید این سریال تلویزیونی صحبت کند.

علی عسگری در این دستور که تصریح کرده است: «از آنجا که برخی از موارد ( از قبیل قسمت پایانی سریال پایتخت) نسبت به ضوابط و چارچوب‌های رسانه ملی دقت لازم را نداشته‌اند و تلاشهای شبانه روزی صورت گرفته در بخش‌های مختلف سازمان صدا و سیما را تحت الشعاع حاشیه‌سازی هایی قرار داده اند لازم است این موضوع بررسی دقیق و همه جانبه شود.»

رئیس سازمان صدا و سیما خطاب به میرباقری گفته که «انتظار دارد ضمن برخورد مناسب، برنامه ریزی لازم برای پیشگیری از تکرار چنین مواردی صورت گیرد».

امروز هم‌چنین روزنامه خراسان در یادداشتی درباره سریال پایتخت ۶، نوشت: «در سکانس آزادی ارسطو از زندان، موسیقی فیلم قیصر به گوش می‌رسید و در سکانس پایانی قسمت آخر سریال هم، رحمت با اشاره به موتورش، از همسر خود سؤالی می‌کند که اشاره‌ای به یک دیالوگ غیراخلاقی در فیلمی محصول سال‌های پیش از انقلاب اسلامی داشت.»

بنا به نوشته روزنامه خراسان  «صداوسیما از آگهی یک قسمت از این مجموعه تقریبا ۱۹ میلیارد درآمد داشته است».

بیشتر از