اظهارات جنسیت‌زده مدیر بازی‌های المپیک کار دستش داد

«هیروشی ساساکی» در یک گفت‌وگو در فضای مجازی گفت که «نائومی واتانابه» در لباس خوک به المپیک توکیو می آید

هیروشی ساساکی، در ماه دسامبر به عنوان مسئول خلاقیت المپیک توکیو منصوب شد - Kazuhiro NOGI / AFP

تنها چند ماه پیش از آغاز برگزاری المپیک توکیو، هیروشی ساساکی، مسئول بخش خلاقیت بازی‌های المپیک، به دنبال اظهارات جنسیت‌گرایانه در مورد یک کمدین زن، از مقام خود کناره‌گیری کرد.

بنا بر گزارش نشریه گاردین، آقای ساساکی سال گذشته در یک گفت‌وگوی گروهی در فضای مجازی گفته است که «نائومی واتانابه» در لباس یک خوک به المپیک توکیو می آید. او این بخش از آغاز مراسم را «المپیگ» (پیگ به معنای خوک در زبان انگلیسی) نامیده بود.

آقای ساساکی از خانم واتانابه و کسانی که «از اظهارات او احساس ناراحتی کرده‌اند»، عذرخواهی کرده و گفته است: «نکات بسیار نامناسبی در نظرات و اظهارات من وجود داشت.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ساساکی پس از انتشار اظهاراتش در شماره روز چهارشنبه نشریه «شوکان بونشون»، استعفا داد. شبکه بی‌بی‌سی می‌گوید که آقای ساساکی هنگام ابراز این نظرات با مخالفت همکارانش روبه‌رو شده است که به او گوشزد کرده‌اند اظهاراتش نامناسب است.

آقای ساساکی در ماه دسامبر به عنوان مسئول خلاقیت المپیک توکیو منصوب شد.

سِیکو هاشیموتو، رئیس کمیته برگزاری المپیک ۲۰۲۰ توکیو، در یک کنفرانس خبری گفت که او از خواندن اظهارات آقای ساساکی در یک مجله، «شوکه» شده است. او با اشاره به مقاله گاردین تاکید کرد: «این واقعه نباید رخ می داد.» 

این تازه‌ترین اتفاق ناخوشایند در سازماندهی مسابقات المپیک است که قرار است روز بیست‌وسوم ژوئیه آغاز شود؛ اما خانم هاشیموتو گفته است کناره‌گیری آقای ساساکی در تدارکات بازی‌ها تاثیری نخواهد داشت. 

در ماه فوریه، یوشیرو موری (رئیس پیشین المپیک توکیو) نیز به دلیل اظهارات جنسیت‌گرایانه خود مجبور به کناره‌گیری شد. او در یک اجلاس کمیته المپیک گفته بود زن‌ها پرحرفی می‌کنند؛ هرچند او بعدا اظهارات خود را پس گرفت و از بابت آن عذرخواهی کرد.

© The Independent

بیشتر از ورزش