ممکن است سرعت انتشار کرونای کالیفرنیایی بیشتر باشد

تردیدهایی در مورد میزان اثرگذاری واکسن‌ها بر گونه‌های یافته شده در کالیفرنیا وجود دارد

محققان این گونه‌‌های جدید را در ماه دسامبر کشف کردند که قدرت سرایت زیادی داشتند - MARIO TAMA / AFP

مرکز مهار بیماری‌های ایالات متحده، دو گونه‌ از ویروس کرونا را که اولین بار در کالیفرنیا دیده شده، به عنوان «گونه‌‌های مهم» اعلام کرده است؛ یعنی شاید این گونه‌‌ها سرعت سرایت بیشتری داشته باشند و واکسن سخت‌تر بر آن‌ها اثر کند.

طبق پژوهش‌هایی که تازه شروع شده این گونه‌‌ها موسوم به بی.۱.۴۲۷ و بی.۱.۴۲۹ ممکن است تا ۲۰ درصد بیشتر سرایت‌پذیر باشد. در پژوهش‌های آزمایشگاهی پادتن موجود در بدن کسانی که واکسن زده‌اند به نظر در خنثی کردن این گونه‌‌‌ها کارایی کمتری دارد.

با این حال، گمان نمی‌رود هیچ‌کدام از این گونه‌‌ها که واکسن کووید بسیار کمتر بر آن‌ها اثر می‌کند «علایم شدیدی» در بیمار ایجاد کند.

دولت فدرال اخیراً در واکنش به افزایش تعداد مبتلایان به این گونه‌‌ها در «مقیاس وسیع»، اجرای درمان پادتنی شرکت الی لیلی در کالیفرنیا، آریزونا و نوادا را متوقف کرده است و این امر ممکن است بر ماندگاری روش‌های درمانی که قبلاً موفق بوده‌اند اثرگذار باشد.

روز سه‌شنبه الی لیلی در رابطه با این تغییرات به سی‌ان‌ان گفت:«همیشه دیدگاهمان این بوده که لیلی و سایرین باید در روند تکاملی ویروس و از جمله برای گونه‌‌هایی که ممکن است در کشورها یا حتی ایالت‌های مختلف متفاوت باشند دایم پادتن‌های بیشتری تولید کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محققان این گونه‌‌های جدید را در ماه دسامبر حین پژوهش در مورد گونه‌‌ دیگر بریتانیایی کشف کردند که قدرت سرایت زیادی داشت. این گونه‌ کالیفرنیایی احتمالاً از ماه ژوئیه پارسال به وجود آمده، اما شیوع آن در حوالی ماه نوامبر شدت گرفته است.

پژوهشگران همچنین مشغول بررسی این گونه‌‌ها هستند، اما تحقیقات اولیه که قرار است در ماه فوریه منتشر شود نشان داد این گونه‌‌های جدید خطرناک‌ترند و باعث شیوع سریع‌تر بیماری در یکی از محله‌های سانفرانسیسکو و در سراسر این ایالت شده است. ذرات این گونه‌‌ها در بدن قربانیان کووید در این منطقه تا دو برابر بیشتر دیده شده است.

طبق یک تحقیق تازه دیگر، بیش از نیمی از مبتلایان در ۴۴ کشور ممکن است به این گونه‌‌های کالیفرنیایی مبتلا باشند که شاید گونه‌‌های واکسن‌گریزتری باشند و دستگاه ایمنی هم بر آن‌ها اثر کمتری داشته باشد. احتمالاً این گونه‌‌ها دچار جهشی شده‌اند که به آن‌ها در محکم‌تر چسبیدن به یاخته‌های بدن انسان کمک کند.

با این حال محققان گوشزد کرده‌اند انجام اقدامات مؤثر در زمینه سلامت عمومی در سراسر جهان باعث مهار گسترش این گونه‌‌ها شده است و از تبدیل شدن آن‌ها به مشکلی بزرگ جلوگیری کرده است.

چارلز چیو استاد طب آزمایشگاهی و بیماری‌های عفونی دانشکده پزشکی سانفرانسیسکوی دانشگاه کالیفرنیا در مصاحبه با واشینگتن پست گفت:«وجود این گونه‌‌ها اساساً بر جهت و مسیری که می رویم اثری ندارد. ما می‌خواهیم آمار مبتلایان را پایین نگه داریم تا بتوانیم همه‌گیری را مهار کنیم. گونه‌‌ای شیوع پیدا کرده که سرایت‌پذیری بیشتری دارد، دنیا که به آخر نرسیده.»

ویروس‌ها دائم خود را تکثیر می‌کنند و این می‌تواند باعث جهش ژنتیکی در آن‌ها شود که اغلب هم اثر خاصی ندارد. اما گاهی ممکن است با این جهش اثرگذاری آن‌ها بر بدن انسان کمتر یا بیشتر از گونه‌ اصلی‌شان شود.

© The Independent

بیشتر از جهان