عروسک‌های لاغر، زمینه‌ساز نارضایتی از اندام در کودکان

«نارضایتی از اندام، مسئله‌ای بسیار مهم، خصوصا در میان دختران جوان است و می‌تواند عواقبی جدی برای سلامتی این دختران داشته باشد»

نارضایتی از اندام به اختلال در خوردن و افسردگی منجر می‌شود - PAUL J. RICHARDS / AFP

یک مطالعه جدید نشان داده است که بازی با عروسک‌های لاغر می‌تواند به تمایل دختر‌ها برای داشتن اندامی لاغرتر، منجر شود.

لیندا بوتروید، استاد روانشناسی دانشگاه دورهام، در وب‌سایت «دِ کانورسیشن» (گفت‌وگو) نوشت که برخی از اسباب‌بازی‌های پرطرفدار می‌توانند «خطر ایجاد ایده‌آل‌های اندامی در دختران جوان» را در پی داشته باشند.

تحقیق پروفسور بوتروید و همتایان او در دانشگاه‌های نیوکاسل و نورت‌ومبریا نشان داد که درک افراد از اندازه مناسب اندام، در سنین بسیار پایین به وجود می‌آید.

نتایج این تحقیق که قرار است در مجله «بادی ایمج» منتشر شود، روی ۷۷ شرکت‌کننده در دو گروه صورت گرفت؛ یک گروه شامل ۳۱ دختر پنج تا ۹ ساله بود و در گروه دوم، ۴۶ دختر پنج تا ۱۰ ساله مورد مطالعه قرار گرفتند.

محققان تاثیرات بازی با «عروسک‌های بسیار لاغر» را در گروه اول بررسی کردند. قبل و بعد از بازی هم از دختر‌ها یک آزمون کامپیوتری گرفته شد که اندازه بدن خودشان و سایز ایده‌آل از نظر آنان را سوال می‌کرد.

در گروه دوم، امکان تغییر تاثیرات بازی کردن با عروسک‌های لاغر مورد بررسی قرار گرفت؛ این که مثلا با عروسک‌هایی با اندازه‌های واقعی‌تر بازی کنند؛ مانند «دورا، دختر جهانگرد» (دخترک هفت ساله از نژاد آمریکای لاتین در مجموعه‌ کارتونی آمریکایی) یا عروسک‌های لاتی که موضوعات علمی، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات (STEM) را به کودکان می‌آموزد. دورا، اولین عروسکی بود که به فضا راه پیدا کرد؛ او در سال ۲۰۱۵ با تیم پیک به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر کرد.

پروفسور بوتروید گفت: «اندام ایده‌آل دختر‌ها در گروه اول، پس از جلسه بازی به طور قابل توجهی لاغرتر ‌شد. اما در گروه دوم، صرف‌نظر از عروسک‌هایی که با آن‌ها بازی کردند، تغییر قابل توجهی در اندازه‌ اندام ایده‌آل مشاهده نشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دختر‌ها پیش از مطالعه یادشده، تحت تاثیر پدر و مادر و همسالان خود در تلویزیون و فیلم‌ها، رسانه‌های اجتماعی و دیگر عوامل خارجی قرار داشتند.

ارتباط بین دیدن تصاویر زنان لاغر و رضایت کمتر نسبت به بدن خود، قبلا هم مشاهده شده است. پروفسور بوتروید گفت: «نارضایتی از اندام، مسئله‌ای بسیار مهم، خصوصا در میان دختران جوان است و می‌تواند عواقبی جدی برای سلامتی این دختران داشته باشد و به اختلال در خوردن و افسردگی منجر شود.»

کیت نایتینگیل، روانشناس سبک زندگی، به روزنامه ایندیپندنت گفت که برای مبارزه با نارضایتی از اندام، باید زیبایی واقعی اندام زنانه در فرهنگ‌ها، مراحل زندگی و هویت‌های جنسیتی مختلف در سطحی گسترده در اسباب‌بازی‌ها‌، رسانه‌ها و فیلم‌ها بازتاب داده شود.

وی گفت: «هویت کودکان، از جمله ایده‌آل‌های اندامی، براساس مشاهدات و مقایسه‌های اجتماعی شکل می‌گیرد. آن‌ها باید حتما در معرض مشاهده انواع بدن و اندازه‌ها و اشکال مختلف، قرار گیرند. این شکل نمایش دادن همراه با بازاریابی مملو از تعریف و تمجید، در ایجاد ناخودآگاهی سالم نسبت به تصویر بدن، ضروری است.»

عروسک فوق‌العاده پرطرفدار باربی، پیش‌تر نیز به دلیل تبلیغ استانداردهای غیرواقعی زیبایی مورد انتقاد قرار گرفته بود. نمونه‌‌های اولیه این عروسک‌ اندازه‌هایی نامتناسبی داشتند. اولین باربی‌های سفیدپوست و مو‌ بور سال‌های ۱۹۵۰، حدود ۴۲ کیلوگرم وزن و ۱.۷۵ متر قد و دست‌ها و پاهایی لاغر، کمری مینیاتوری و پستان‌هایی کوچک داشتند.

شرکت ماتل، شرکت مادر برند باربی، در سال‌های اخیر تنوع اندامی عروسک‌های خود را بالا برده است و آن‌ها حالا با اندام‌، مدل مو‌ و رنگ‌های مختلف پوست به بازار عرضه می‌شوند. از آن زمان، عروسک باربی با الهام از زنانی چون نیکولا ادمز، قهرمان بوکس جهان، فریدا کالوی نقاش، کاترین جانسون ریاضیدان ناسا و املیا ایرهارت خلبان ساخته شده‌اند.

دکتر الیزابت ایوانز، از دانشکده روانشناسی دانشگاه نیوکاسل، گفت: «هدف این مطالعه این نیست که به پدر و مادرها بابت اسباب‌بازی‌های فرزندشان عذاب وجدان بدهد، در ضمن به هیچ عنوان هم سعی ندارد بگوید عروسک‌های لاغر «بد» هستند. مطالعه‌ ما اطلاعات مفیدی در اختیار پدر و مادرها قرار می‌دهد تا هنگام خرید اسباب‌بازی بتوانند به آن‌ها کمک کنند. عروسک‌های بسیار لاغر، بخشی از تصویری بزرگتر فشار‌هایی هستند که نوجوانان در رابطه با اندام خود تجربه می‌کنند و آگاهی از این فشارها، می‌تواند در حمایت و تشویق کودکان به پذیرش اندامشان بسیار موثر باشد.»

© The Independent

بیشتر از زندگی