ویدیویی اخطارآمیز تمام آنچه گوگل درباره شخصیت شما می‌داند را برملا ساخت

این موارد شامل اطلاعاتی درباره سن، جنسیت، شغل و علایق شما است

بسیاری از اطلاعات شخصی ممکن است آنقدر مبهم باشند که معنی خود را از دست بدهند-DREW ANGERER /GETTY IMAGES VIA AFP

یک وب‌سایت با قابلیت نهفته غافلگیرکننده‌ای، تمام آنچه گوگل فکر می‌کند درباره شما می‌داند را برملا کرده است.

این موارد شامل اطلاعاتی درباره سن، جنسیت، شغل و علایق شما است که این سایت توانسته است هنگام استفاده شما از محصولات خود، آن‌ها را گرداوری کند.

هنگامی که از محصولات گوگل، نه فقط موتور جستجوی این شرکت بلکه سایر ابزارهای آن مانند جی‌میل، استفاده می‌شود، این شرکت اطلاعاتی را درباره کاربران جمع‌آوری می‌کند که تلاشی برای شناخت بهتر شخصیت این افراد است. این اطلاعات سپس برای شخصی‌سازی تبلیغات به کار بسته می‌شوند به امید آن که تبلیغاتی دقیق‌تر و سودآورتر به آن‌ها نشان داده شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همین اطلاعات را کاربرانی که این گزینه را دارند که در صورت تمایل ردیابی اطلاعات خود را خاموش کنند، هم می‌توانند ببینند.

این صفحه، که با کلیک بر این لینک قابل دسترسی است، در پستی فراگیر در تیک‌تاک پخش و تاکنون میلیون‌ها بار دیده شده است.

در پاسخ به پستی که از کاربران می‌خواست موارد خاصی که به دلیل شغل خود از آن آگاه هستند را با دیگران به اشتراک بگذارند، تریش کابوب، کاربر تیک‌تاک، به صفحه‌ای در سایت گوگل اشاره کرد و توضیح داد: «من یک بازاریاب دیجیتال هستم و به نظرم کسی نمی‌داند گوگل چقدر در زمینه حریم خصوصی متجاوز است.» او گفت که ویدیوی یاد شده می‌تواند به افراد نشان دهد که چرا اینقدر تبلیغات مطابق سلیقه‌شان به آن‌ها نشان داده می‌شود.

با کلیک بر آن صفحه، فهرست بلندبالایی از علایق افراد می‌آید که هر یک به صورت انفرادی ارائه شده است. در بالا یک دکمه بزرگ وجود دارد که اگر ترجیح می‌دهید گوگل اطلاعات شما را جمع‌آوری نکند، می‌توانید این شخصی‌سازی را به وسیله آن خاموش کنید.

بسیاری از اطلاعات شخصی ممکن است آنقدر مبهم باشند که معنی خود را از دست بدهند. این‌ها مواردی نظیر «پوشاک» را شامل می‌شود که می‌تواند آنقدر عام باشد که اکثریت مردم را در بر بگیرد.

موارد دیگری هم هستند که ممکن است کاملا اشتباه باشند. گرچه ممکن است بتوانید ببینید گوگل بعضی از این ایده‌ها را از کجا آورده، اما احتمالا حداقل بعضی از آن‌ها اشتباهند یا برای شما اهمیت خاصی ندارند و اگر بخواهید، می‌توانید این موارد را حذف کنید تا تبلیغات مورد رویت خود را دقیق‌تر کنید.

با این وجود، برخی از این علایق هم ممکن است به گونه‌ای غیرمنتظره درست باشند. به ویژه بد نیست که به واقعیت‌های آماری درباره خود، از جمله سطح آموزش، جنسیت، فرزند داشتن یا نداشتن، حرفه و سن خود که گوگل آنها را برای شما جمع کرده است، نگاهی دقیق داشته باشید.

بیشتر شرکت‌های بزرگ دنیای اینترنت، این ویژگی مشابه را دارند که به شما اجازه می‌دهند ببینید چه اطلاعاتی از شما جمع کرده‌اند و می‌توانند آن‌ها را به متصدیان تبلیغات بفروشند؛ برای مثال، در فیس‌بوک می‌توانید به صفحه «اطلاعات شما» بروید و در پایین صفحه، گزینه «تبلیغات و تجارت» را پیدا کنید. در آنجا نه تنها خواهید دید که فیس‌بوک کدامیک از علایق شما را جمع‌آوری کرده، بلکه با تجارت‌هایی هم آشنا خواهید شد که اطلاعات شما و مخاطبانتان با آن‌ها به اشتراک گذاشته شده است.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی