دادگاه جدید نازنین زاغری «در کمال آرامش» برگزار شد

نازنین زاغری شهروند ایرانی-بریتانیایی که هفته پیش آزاد شد، مجددا به دلیل اتهامی جدید محاکمه شده است.

نازنین زاغری از سال ۹۵ در زندان بوده است- Free Nazanin campaign / AFP

حجت کرمانی، وکیل نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی بریتانیایی، خبر داد که جلسه رسیدگی به اتهام جدید موکلش، امروز «در کمال آرامش» در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برگزار شده است.

به گزارش وبسایت امتداد، آقای کرمانی گفته که این جلسه، «آخرین» جلسه محاکمه نازنین زاغری بوده و پس از ارائه آخرین دفاعیات، رسیدگی به اتهامات خانم زاغری به پایان رسیده است.

نازنین زاغری، که هفته گذشته پس از گذراندن دوران پنج ساله محکومیت خود آزاد شد، اکنون دوباره به اتهام تازه «فعالیت تبلیغی علیه نظام» متهم شده است.

حجت کرمانی به امتدادنیوز گفته که کیفرخواست جدید در مهرماه ۱۳۹۶ و هنگامی صادر شده که خانم زاغری در حال گذراندن دوره محکومیتش در زندان اوین تهران بود.

بر اساس این کیفرخواست، خانم زاغری به «فعالیت تبلیغی علیه نظام» از طریق شرکت در تجمع مقابل سفارت ایران در لندن در سال ۱۳۸۸ و مصاحبه با بی‌بی‌سی فارسی متهم شده است.

ریچارد رتکلیف، همسر خانم زاغری گفته است که این اتهام با استناد به عکسی از نازنین مطرح شده که او را در تظاهراتی مقابل سفارت ایران در لندن در سال ۱۳۸۸ نشان می د‌هد. این عکس پیشتر در جریان محاکمه اول او در سال ۱۳۹۵ هم به دادگاه ارائه شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای کرمانی گفته امیدوار است که با توجه به دفاعیات خانم زاغری و حکم سابق دادگاه و گذارندن دوران زندان، موکلش از اتهام تازه تبرئه شود.

یکشنبه گذشته، پابند الکترونیکی خانم زاغری از پای او باز و وی از زندان آزاد شد، اما همچنان اجازه خروج از کشور را ندارد.

روز چهارشنبه بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، در گفت‌وگویی تلفنی با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی، خواستار آن شده بود که حکومت ایران به خانم زاغری اجازه دهد که او فورا به لندن و نزد خانواده‌اش بازگردد.

رسانه‌های نزدیک به دولت ایران گزارش داده‌اند که حسن روحانی در این گفت‌وگو بار دیگر مسئله بدهی تاریخی ۴۰۰ میلیون پوندی این کشور به ایران بابت قرارداد خرید تانک‌های چیفتن پیش از انقلاب را مطرح کرده است.

پیش از این شماری از مقام‌های سیاسی در بریتانیا نیز گفته بودند که جموری اسلامی با طولانی کردن پرونده نازنین زاغری، به دنبال اعمال فشار بر بریتانیا برای بازپرداخت این بدهکاری هستند.

دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا قبلا در واکنش به محاکمه مجدد خانم زاغری، او و خانواده‌اش را در وضعیتی بی‌رحمانه و غیرقابل تحمل قرار داده‌اند.

بیشتر از جهان