محسن رضایی: غنی‌سازی را به ۶۰ درصد برسانیم تا تحریم‌ها لغو شوند

پیش از این علی خامنه‌ای هم گفته بود حد غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصد نخواهد بود و لازم باشد به ۶۰ درصد می‌رسد

HO / Atomic Energy Organization of Iran / AFP

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز شنبه بار دیگر در مورد توافق هسته‌ای ۱۳۹۴ و نحوه برخورد با آمریکا در این حوزه اظهارنظر کرد و گفت باید غنی‌سازی را به ۶۰ درصد برسانیم، چون به عقیده او به برداشته شدن تحریم‌ها از سوی آمریکا خواهد انجامید.

پیش از این علی خامنه‌‌ای رهبر جمهوری اسلامی هم گفته بود حد غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصد نخواهد بود و لازم باشد به ۶۰ درصد می‌رسد.

به گزارش ایرنا، محسن رضایی در دیدار با نماینده رهبر جمهوری اسلامی در یزد به آنچه «تداوم دشمنی آمریکا علیه انقلاب» خواند اشاره کرد و گفت دیپلماسی ما در این زمینه باید تقویت شده و غنی‌سازی را به ۶۰ درصد برسانیم، چون این مساله به برداشته شدن تحریم‌ها از سوی آمریکا می‌انجامد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این فرمانده اسبق سپاه پاسداران به جزئیات بیشتری در مورد «دیپلماسی» مورد نظر خود اشاره نکرد، اما اخیرا اظهارنظرهای او در حوزه سیاست خارجی با واکنش مقام‌های دولت حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران روبرو شده است که گفته‌اند سیاست رسمی کشور از طریق آن وزارتخانه اعلام می‌شود.

آقای رضایی اوایل این ماه در مصاحبه با روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز گفته بوده ایران زمانی حاضر به مذاکره با آمریکا و قدرت‌های جهانی است که علائم روشنی دریافت کند و از اهرم‌های متعدد در چارچوب حقوق خود و موازین بین‌المللی برای عقب‌نشینی آمریکا و لغو تحریم‌ها استفاده خواهد کرد.

وزیر خارجه ایران اندکی بعد در توییتی که ظاهرا در واکنش به این اظهارات منتشر کرد نوشت، «عرصه سیاسی ایران پویاست و مقام‌ها نظرات متنوعی مطرح می‌کنند. اما آن نظرات نباید با سیاست رسمی دولت اشتباه گرفته شود» و خود او سیاست رسمی را از طریق کانال‌های دیپلماتیک اعلام خواهد کرد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری ایران نیز شنبه هفته گذشته در همین ارتباط گفته بود که «نباید اعتبار موضع‌گیری وزیر امور خارجه را با اظهارنظرهای غیرکارشناسی و غیرمسئولانه مخدوش کرد، چرا که موضع وزیر خارجه تنها موضع جمهوری اسلامی در این حوزه است.»

این جدال لفظی در حالی است که دولت ایران رسما اعلام کرده درباره توافقی که پیشتر بر سر آن مذاکره شده، مذاکره نخواهند کرد و ضمن رد پیشنهاد دولت جدید آمریکا و متحدان اروپایی آن در برجام برای شرکت در نشست غیررسمی برای مذاکره، همچنان بر موضع خود بر لغو تحریم‌ها به عنوان پیش‌شرط اصرار دارند.