نخست‌وزیر تایلند روی گزارشگران مواد ضدعفونی ‌کننده دست پاشید

این نخستین بار نیست که رفتار غیرقابل پیش‌بینی و بی‌حوصله نخست‌وزیر در قبال رسانه‌ها موجب تعجب ناظران می‌شود

از نخست‌وزیر تایلند ویدئوهایی منتشر شده که نشان می‌دهد او در جریان کنفرانس مطبوعاتی هفتگی‌اش در بانکوک روی گزارشگرانی که او را سئوال پیچ کرده‌اند، مواد ضدعفونی کننده می‌پاشد.

بنظر می‌رسد پیرایوت چَن اوُ چا، نخست‌وزیر این کشور جنوب شرقی آسیا، در مقابل سئوالات گزارشگران درباره احتمال ترمیم کابینه‌اش خشمگین شده و به آنها گفته بود در کارش دخالت نکنند. 

این ویدئو نشان می‌دهد که آقای چَن اوُ چا محل سخنرانی را ترک می‌کند و یک بطری ماده ضدعفونی کننده برداشته و به آرامی به‌سوی صف اول گزارشگران می‌رود و محتوای آن را روی آن‌ها می‌پاشد.   

اما گزارشگران همچنان بی‌اعتنا به این حرکت، رفتار او را که توسط تعدادی از مقامات تایلند همراهی می‌شد، ضبط می‌کنند.

این نخستین بار نیست که رفتار غیرقابل پیش‌بینی و بی‌حوصله نخست‌وزیر که پیش‌تر ژنرال ارتش تایلند بوده در قبال رسانه‌ها موجب تعجب ناظران می‌شود.

در یک مورد او در حالی که گوش یک گزارشگر را می‌کشید به بیاناتش خطاب به دیگران ادامه داد، و در مرحله دیگری یک پوست موز بسوی فیلمبرداران پرتاب کرد. در سال ۲۰۱۸ او یک مقوای هم‌شکل و هم اندازه بدنش را  پیش از ترک صحنه در مقابل گزارشگران گذاشت و قبل از ترک محل گفت: «از او بپرسید.»

از سال گذشته، تایلند شاهد اعتراض عمدتا نسل جوان خواهان دموکراسی علیه نظام پادشاهی این کشور بوده است. معترضان نخست‌زیر این کشور را متهم کرده اند  که در سال ۲۰۱۴ دولت منتخب تایلند را سرنگون کرده و سپس برای ماندن بر سر قدرت در انتخابات سال ۲۰۱۹ تقلب کرده است.

تقاضاهای اصلی تظاهرکنندگان شامل برکناری نخست‌وزیر، کاهش اختیارات  پادشاه ماها واجیرالونگکورن، و تدوین یک قانون اساسی جدید است که در آن به درستی بر حقوق مدنی و دیگر آزادی ها تاکید شده باشد.

اما نخست‌وزیر از دادن هرگونه امتیاز به معترضان خودداری کرده است. در عوض، مقامات تایلند چند تن از فعالان هوادار دموکراسی را به اتهامات مختلف از جمله توهین به سیستم پادشاهی بازداشت کرده‌اند. 

روز دوشنبه، دادستان‌های تایلند  ۱۸ فعال هوادار دموکراسی را به متهم به ایجاد فتنه کرده و به سه نفر دیگر اتهام اهانت به پادشاهی را نیز افزودند.

گزارش‌های تکمیلی از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان