فرزندان بلژیکی‌های پیوسته به داعش به خانه بازمی‌گردند

حدود ۳۰ کودک زیر ۱۲ سال اردوگاه‌های الهول و روژ در شمال شرقی سوریه، به بلژیک بازگردانده می‌شوند

نخست‌وزیر بلژیک گفت: «تروریست‌های آینده در این اردوگاه‌ها پرورش می‌یابند و نباید بگذاریم چنین چیزی رخ دهد.»- Delil SOULEIMAN / AFP

درپی وخامت اوضاع امنیتی و اختلال در ارسال کمک‌های بشردوستانه به اردوگاه محل استقرار افراد خارجی که پیش‌تر به داعش پیوسته بودند، مقام‌های بلژیکی فرزندان شهروندان آن کشور را که در این اردوگاه آوارگان به‌سرمی‌برند، از سوریه به بلژیک بازمی‌گردانند. همان اردوگاهی که شمیمه بیگم بریتانیایی در آنجا نگهداری می‌شود.

الکساندر دی‌کرو، نخست‌وزیر بلژیک، به مجلس این کشور اعلام کرد که تمام کودکان زیر ۱۲ سال اردوگاه‌های الهول و روژ در شمال شرقی سوریه، در عرض چند هفته به بلژیک بازگردانده خواهند شد.

او روز پنج‌شنبه گفت: «تروریست‌های آینده در این اردوگاه‌ها پرورش می‌یابند و نباید بگذاریم چنین چیزی رخ دهد. باید هرچه از دستمان برمی‌آید انجام دهیم و تمام این کودکان را ازآنجا بیرون بیاوریم.»

بنابر گزارش سازمان پزشکان بدون مرز، در اردوگاه الهول که ۶۱هزار آواره در آن سکونت دارند، از آغاز سال تاکنون، بیش از ۳۰ نفر کشته شده‌اند. در تاریخ ۲۴ فوریه، چهار نفر بر اثر آتش‌سوزی جان باختند و ۱۱ نفر زخمی شدند.

شمیمه بیگم هم در همین اردوگاه به سر می‌برد که در اختیار مقام‌های کرد است. این زن در سال ۲۰۱۵ همراه با دو همکلاسی خود، برای پیوستن به داعش از بریتانیا خارج شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم بیگم در سال ۲۰۱۹ در اردوگاه الهول، پسری به نام جراح به‌دنیا آورد که هنوز سه هفته از عمرش نگذشته، در اثر سینه‌پهلو درگذشت و همان‌جا به خاک سپرده شد. این کودک قبل از آن‌که وزارت کشور بریتانیا شهروندی بریتانیایی خانم بیگم را باطل کند، به دنیا آمده بود و به همین دلیل، بریتانیایی به‌شمار می‌رفت.

حدود ۳۰ کودک زیر ۱۲ سال ساکن این دو اردوگاه، به بلژیک منتقل می‌شوند و وضعیت کودکان ۱۲ تا ۱۸ ساله و مادرانشان نیز مورد به مورد، بررسی خواهد شد.

وضعیت ۱۳ زن ساکن این اردوگاه‌ها نیز بررسی خواهد شد. ۹ نفر از این زنان، پیش از این در دادگاه‌های بلژیک محکوم شده‌اند و برای چهار نفر از آن‌ها نیز حکم دستگیری بین‌المللی صادر شده است.

این انتقال درحالی صورت می‌گیرد که وضعیت امنیتی این اردوگاه‌های در اختیار کردها، رو به «وخامت» است و بنابر گزارش‌ها، زنان دوباره به گرایش‌های افراطی روی می‌آورند.

ساسکیا بریکمونت، نماینده مجلس بلژیک، در مصاحبه با شبکه یورونیوز گفت: «کنترل این اردوگاه‌ها به‌ویژه اردوگاه الهول، از دست کردها خارج شده است و زنان بسیاری دوباره به گرایش‌های افراطی و داعش روی می‌آورند؛ بنابراین تردیدی نیست که نباید بگذاریم این کودکان اروپایی و مادرانشان دوباره به‌سراغ حکومت اسلامی داعش بروند.»

او افزوده است که وضعیت تامین کمک‌های بشردوستانه اضطراری در این اردوگاه‌ها نیز بحرانی است، به‌طوری که «آب آشامیدنی و غذای مناسب ندارند»، بنابراین کودکان در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن قرار دارند.

اعلام بازگرداندن این کودکان به بلژیک، به معنای کاهش سختگیری در سیاست بازگشت به کشور در بلژیک است. پیش از این فقط کودکان زیر ۱۰ سال و در صورت رضایت مادر، مشمول مجوز بازگشت به کشور بودند

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز ماه پیش در مورد وضعیت امنیت و کمک‌های بشردوستانه در این اردوگاه‌ها ابراز نگرانی کرده و از ۵۷ کشور جهان خواسته بودند شهروندان خود را بازگردانند؛ اما بیشتر این کشورها به دلیل ملاحظات امنیتی، همچنان تمایلی به این کار ندارند.

البته مقام‌های فرانسه اوایل امسال هفت کودک را به فرانسه بازگرداندند و آلمان و فنلاند نیز چند «عروس داعش» را از اردوگاه‌ها به کشور خود آورده‌اند.

© The Independent