آلاسکا؛ اولین ایالت آمریکا که همه به واکسن دسترسی دارند

آلاسکا در کنترل شیوع همه‌گیری نیز موفق بوده و کمترین میزان میرگ و میر در آمریکا را داشته است

بر اساس آمار رسمی، در آلاسکا ۲۲۸ هزار نفر واکسن را دریافت کرده‌اند - Patrick T. FALLON / AFP

آلاسکا اولین ایالت آمریکا است که به افراد ۱۶ سال به بالا واکسن کووید-۱۹ ارائه می‌دهد.

مایک دانلیوی فرماندار آلاسکا سه‌شنبه شب اعلام کرد که این ایالت مقررات واجد شرایط بودن را برداشته و پروتکل جدید برای «تمام کسانی که در آلاسکا زندگی یا کار می‌کنند بلافاصله قابل اجرا» است.

آقای دانلیوی در بیانیه‌ای گفت: «آلاسکا اولین ایالتی است که این گام تاریخی را بر می‌دارد، اما جای تعجب نیست. عملکرد شما با این بیماری همه‌گیر از روز اول بی‌نظیر بوده است.»

بر اساس این بیانیه، واکسن فایزر به افراد ۱۶ سال به بالا و واکسن‌های جانسون‌اند‌جانسون و مدرنا به افراد ۱۸ سال به بالا عرضه خواهد شد.

آقای دانلوی افزود: «من به عملکرد ایالت آلاسکا بسیار افتخار کنم. ما با همکاری هم اولین ایالتی بودیم که در سطح گسترده آزمایش انجام دادیم، میزان مرگ‌ و میر را در پایین‌ترین حد نگه داشتیم و واکسن را به تمام افرادی که مایل بودند آن را بزنند ارائه دادیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آلاسکا هفته گذشته طرح واکسیناسیون خود را گسترش داد و واکسن را در دسترس افراد بالای ۱۶ سال با بیماری چندابتلایی و آسیب‌پذیرتر در برابر ویروس کووید-۱۹ قرار داد.

بر اساس آمار رسمی، طرح واکسیناسیون در آلاسکا نسبتاً خوب اجرا شده است؛ ۲۲۸ هزار نفر واکسن را دریافت کرده‌اند و در برخی از مناطق بیش از ۹۰ درصد از سالمندان واکسینه شده‌اند.

داده‌های ردیاب واکسن کووید-۱۹ مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری در ایالات متحده نشان می‌دهند که این ایالت در ارائه هر دو دوز واکسن پیشرو بوده است. 

آلاسکا، به عنوان دورافتاده‌ترین و بزرگ‌ترین ایالت آمریكا، با ۲۹۲ نفر تلفات - یكی از پایین‌ترین آمار مرگ و میر در ایالات متحده - موفق شده جلو شیوع بیماری را بگیرد. اما کمک‌رسانی به مناطق دورافتاده با شرایط آب‌و‌هوایی وخیم تا حدی با مشکل مواجه شد.

توزیع واکسن در آلاسکا با دما‌ی زیر صفر در اکثر مناطق به یک چالش تبدیل شد. اکثر کشورها درگیر تهیه تاسیسات سردساز مناسب برای ذخیره واکسن‌های فایزر و بیون‌تک بودند، اما آلاسکا برعکس باید جلو یخ زدن واکسن‌ها را می‌گرفت.

تلاش‌های ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی محلی در رساندن واکسن به دورافتاده‌ترین مناطق به سیستم توزیع واکسن کمک شایانی کرد.

بر اساس گزارش‌ها، واکسن‌ها با هواپیما به این ایالت تحویل داده شدند، سپس با تاکسی‌های آبی از راه دریاها در مناطق مختلف پخش شدند. روند توزیع در بعضی از روستا‌ها با سورتمه انجام گرفت.

© The Independent

بیشتر از جهان