واکسن فایزر درمقابل گونه برزیلی کرونا هم موثر است

فایزر می‌گوید هیچ شاخصی وجود ندارد که بگوید چه مقدار پادتن برای مقابله با ویروس لازم است

واکسن‌های تولیدی شرکت چینی «سینواک» هم نشان داده که در مقابل نوع جهش یافته «پی ۱» ویروس موثر است - AFP

یک پژوهش جدید حاکی از آن است که واکسن‌های تولیدی شرکت‌های فایزر و بیونتک در مقابله با نوع جهش‌یافته ویروس کرونا که به سرعت در برزیل شیوع می‌یابد، موثر است. 

این پژوهش که نتیجه آن در نشریه پزشکی «نیواینگلند جورنال آو مدیسین» منتشر شده نشان می‌دهد که نوع مهندسی شده ویروس که حاوی همان شاخک‌های پروتئینی جهش‌یافته و قابلیت سرایت شدید نوع «پی ۱» است که در برزیل  شناسایی شده است، با تزریق واکسن فایزر به افراد آلوده خنثی می‌شود. 

أنواع جدید ویروس دارای شاخک‌های تغییر یافته‌ای است که ویروس کرونا برای داخل شدن به سلول‌های بدن انسان از آن استفاده می‌کند. این تغییرات، تصمیم گیرنده قابلیت سرایت ویروس است و بنابراین عاملی است که برای تولید بسیاری از واکسن‌ها درنظر گرفته می‌شود.   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشمندان وابسته به این دو شرکت دارویی و تیم پژوهشی دانشکده پزشکی تگزاس می‌گویند قابلیت خنثی‌سازی واکسن روی نوع جهش‌یافته ویروس، با تاثیر آن روی نوع کمتر مسری ویروس‌های سال گذشته برابر است. 

واکسن‌های تولیدی شرکت چینی «سینواک بیوتک لیمیتد» هم نشان داده که در مقابل نوع جهش یافته «پی ۱» ویروس موثر است. داده‌های مقدماتی از این واکسن در برزیل حاکی از آن است که واکسن «کوروناواک» - که نام واکسن‌های ساخت شرکت «سینواک» است – در مقابل نوع «پی ۱» ویروس موثر است. 

نتیجه پژوهش‌های پیشین در مورد واکسن‌های تولیدی شرکت فایزر نشان داده است که این واکسن‌ها قادرند با انواع جهش‌یافته ویروس که در بریتانیا و آفریقای جنوبی شیوع یافته مقابله کنند؛ هرچند در این پژوهش به این نکته اشاره شده که ویروس آفریقای جنوبی تا دو سوم پادتن تولید شده‌ای را که در نتیجه تزریق واکسن فایزر در بدن ایجاد شده کاهش می‌دهد. 

فایزر می‌گوید معتقد است واکسن‌های تولیدی این شرکت احتمالا همچنان به فرد در مقابل نوع آفریقای جنوبی ویروس مصونیت می‌دهد اما همچنین افزوده است که هیچ شاخصی وجود ندارد که بگوید چه مقدار پادتن برای مقابله با ویروس لازم است. 

در این میان، این غول تولید دارو به منظور درک واکنش سیستم ایمنی بدن در مقابل انواع جهش‌یافته ویروس کرونا، مطالعه روی سومین دوز واکسن‌هایش را آغاز کرده است. 

گزارش‌های تکمیلی از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان