سنگی که از آسمان انگلستان به زمین افتاد؛ درکی تازه از پیدایش حیات؟

این نوع کمیاب از شهاب‌سنگ، حاوی واحدهای اولیه تشکیل دهنده حیات است

این جسم در ورودی یک خانه در وینچکومب گلوستر‌شایر، فرود آمد و اینک در موزه تاریخ طبیعی است-JEAN-CHRISTOPHE VERHAEGEN / ARCHIVES / AFP

به گفته دانشمندان، شهاب‌سنگی که مانند گلوله آتش از آسمان انگلستان عبور کرد و بر زمین فرود آمد، می‌تواند به ما در مورد آغاز منظومه شمسی و بیشتر از آن، اطلاعاتی بدهد.

این جسم آسمانی در ورودی یک خانه در وینچکومب گلوستر‌شایر، فرود آمد و اینک در موزه تاریخ طبیعی است.

فرود سنگ‌های آسمانی در انگلستان به ندرت اتفاق می‌افتد و این اولین بار در ۳۰ سال گذشته است که دانشمندان توانسته‌اند به یکی از آن‌ها دست پیدا کنند. در ضمن، این جسم منحصر به فرد است؛ سنگی که قبلا در هیچ کجای انگلستان یافت نشده است.

این شهاب‌سنگ یک «کندریت کربنی» است؛ نوعی کمیاب از شهاب‌سنگ‌ها که قبلا مشخص شده بود حاوی مواد آلی و اسیدهای آمینه هستند. این مواد، واحد‌های سازنده حیات هستند و بنابراین جست‌وجوی آن‌ها در این سنگ آسمانی جدید، می‌تواند به دانش ما از نحوه شکل‌گیری زندگی روی زمین و این ‌که آیا در سایر نقاط منظومه شمسی هم حیات وجود دارد، کمک کند.

اشلی کینگ از موزه تاریخ طبیعی،  جزو اولین کسانی بود که در محل فرود شهاب‌سنگ حاضر شد و مشاور مطالعه روی آن است. او گفت: «کمی شبیه ذغال است. رنگش خیلی سیاه است، اما نرمتر و بسیار شکننده است. ما بسیار هیجان‌زده هستیم زیرا این نوع شهاب‌سنگ بسیار نادر است و سرنخ‌های مهمی در مورد ریشه‌های بشر ارائه می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کندریت‌های کربنی، از سیارکی به وجود می‌آیند که در زمان به وجود آمدن سیاره‌ها، از گرد و غبار و یخ موجود در اطراف منظومه شمسی تشکیل شد. می‌توان گفت که آن‌ها به نوعی یادگاری‌های منظومه شمسی باستان هستند و اطلاعات منحصر‌به‌فردی در مورد محل شکل‌گیری آب و آغاز حیات و مواد سازنده سیاره‌ها ارائه می‌دهند.

در حدود ۶۵ هزار شهاب‌سنگ شناخته شده در زمین وجود دارد اما تنها فرود یک هزار و ۲۰۶ شهاب‌سنگ بر روی زمین مشاهده شده است و تنها ۵۱ مورد از آن‌ها، کندریت‌های کربنی هستند.

این شهاب‌سنگ علاوه بر نادر بودن، به طرز باورنکردنی خوب حفظ شده است. دانشمندان می‌گویند که کشف و ذخیره فوری این جسم آسمانی -و شانس شرایط مناسب از جمله نبود بارندگی- باعث شده است تا شرایط این جسم، مشابه اجسام به دست آمده در ماموریت‌های فضایی باشد.

دانشمندان امیدوارند که این جسم بتواند دریچه‌ای به روی آغاز آفرینش عالم بگشاید.

دکتر کینگ گفت: «تقریبا همه شهاب‌سنگ‌ها از سیارک‌ها می‌آیند و این سیارک‌ها اجزای سازنده منظومه شمسی هستند و می‌توانند در مورد نحوه تشکیل سیاره‌ها، از جمله زمین، به ما اطلاعات بدهند. فرصتِ دیدن یک شهاب‌سنگ و مطالعه روی آن تقریبا بلافاصله پس از سقوط روی زمین، برای من مانند رویایی است که محقق شده است.»

به گفته دانشمندان، این امر برای مطالعات آینده «تمرین» مفیدی خواهد بود. سال گذشته ماموریت هایابوسا۱ قطعات سیارکی موسوم به ریوگو را با خود به زمین آورد و به گفته سارا راسل، محقق موزه تاریخ طبیعی، شباهت‌های موجود، در مطالعات آینده مفید واقع خواهند شد.

© The Independent

بیشتر از علوم