نتانیاهو: اقدامات من نبود، ایران زرادخانه هسته‌ای داشت

نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید، اقداماتی که با مجوز شخصی او انجام شد، مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شد

بنیامین نتانیاهو می‌گوید پاسدار اسرائیل است چون اغلب زندگی‌اش را وقف هسته‌ای نشدن ایران کرده است-Yonathan SINDEL / POOL / AFP

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در گفت‌و‌گویی مفصل با روزنامه «اورشلیم پست» درباره موضوعات مرتبط با اسرائیل از ایران به عنوان یک تهدید نام برد و گفت، «اگر اقدامات من نبود، ایران تا کنون هسته‌ای شده بود».

او به این اقدامات اشاره نکرد، اما بسیاری از ناظران برخی رخدادها در ایران نظیر انفجار در تاسیسات مونتاژ سانتیرفیوژهای پیشرفته در نطنز یا کشته شدن محسن فخری‌زاده، چهره کلیدی برنامه‌های هسته‌ای-نظامی جمهوری اسلامی را به اسرائیل نسبت می‌دهند. اقداماتی که گفته می‌شود دست‌کم پیشرفت برنامه‌هایی هسته‌ای جمهوری اسلامی را کند کرده است. البته اسرائیل این گزارش‌ها را تایید یا تکذیب نکرده است.

نتانیاهو در پاسخ به پرسش این روزنامه اسرائیل درباره‌ اینکه در آمریکا دولتی کاملا مشابه دولت اوباما بر سر کار آمده و آیا مانعی در راه چالش‌های پیش روی اسرائیل-شامل ایران- خواهد بود،‌ گفت: «۴۰ سال است که جو بایدن را می‌شناسم و با او نزدیک هستم.» نتانیاهو درباره حمایت از دولت ترامپ هم گفت: «در دوران ترامپ اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته شد و آمریکا سفارت خود را به این شهر منتقل کرد. آمریکا از توافق خطرناک هسته‌ای با ایران خارج شد و این‌ها همه خوب است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نتانیاهو در ادامه گفت: «اگر تلاش‌های تحت رهبری من در جهان نبود، مانند اینکه به کنگره آمریکا رفتم و علیه توافق هسته‌ای ایستادم، ایران تا کنون نه تنها یک بمب هسته‌ای، بلکه زرادخانه هسته‌ای داشت.» نخست‌وزیر اسرائیل با اشاره به آرشیو هسته‌ای به دست‌آمده از ایران گفت که ۱۰۰ هزار سند نشان می‌دهد که ایران به دنبال برنامه‌های هسته‌ای تسلیحاتی بوده است.

نتانیاهو تاکید کرد، بسیاری از اقداماتی که با مجوز شخصی او انجام شده، مانع از آن شده که ایران تا کنون هسته‌ای شود و زرادخانه هسته‌ای در اختیار داشته باشد.

نتانیاهو گفت: «به دلیل آنچه که من انجام دادم برنامه‌های هسته‌ای ایران برای سال‌ها عقب رفت و برای آنچه انجام خواهم داد، ایران هیچگاه به سلااح هسته‌ای دست نمی‌یابد. تا زمانی که من نخست‌وزیر اسرائیل باشم، ایران بمب هسته‌ای نخواهد داشت.»

نخست‌زیر اسرائیل در بخش دیگری از این مصاحبه به عادی‌سازی روابط و صلح با کشورهای عربی و پدیدآمدن اتحادهای جدید در منطقه با‌توجه به لزوم مقابله با تهدید‌های ناشی از ایران اشاره کرد.

نتانیاهو در پاسخ به پرسشی درباره اینکه به عنوان کسی که برای بیشترین مدت نخست‌وزیر اسرائیل بوده، چه میراثی به‌جا می‌گذارد، گفت: «به دو چیز فکر می‌کنم: پاسدار اسرائیل برای اینکه اغلب زندگی‌ام را وقف جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای کردم و دیگری منجی اقتصاد، چرا که اقتصاد بازار آزاد را معرفی کردم.»

بیشتر از جهان