پیش‌بینی مدیرکل آژانس از «پیچیده شدن» وضعیت برجام در ماه‌های آینده

رافائل گروسی: تحقیقات در مورد فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی ایران ممکن است سال‌ها زمان ببرد

گروسی: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در بده و بستان‌ها نیاورید، کار بازرسی یک شرط لازم است- JOE KLAMAR / AFP

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، که نهاد تحت مدیریت او مسئولیت نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران و اجرای توافق هسته‌ای ۱۳۹۴ تهران و قدرت‌های جهانی است، می‌گوید تحقیقات در مورد فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی ممکن است سال‌ها زمان ببرد.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، رافائل گروسی روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای گفت که حتی اگر دولت ایران درباره منشا ذرات اورانیومی که سال گذشته در چند سایت اعلام نشده در آن کشور یافت شد شفاف‌سازی کند، کار بازرسی آژانس به پایان نخواهد رسید.

وی که در چند هفته‌ اخیر و به ویژه پس از اعلام تصمیم تهران به تعلیق اجرای پروتکل الحاقی و ممانعت از بازرسی‌های فراپادمانی آژانس تلاش کرده است با گفت‌وگو با مقام‌های ایرانی از افزایش بیشتر تنش‌ها بکاهد، گفت «شاید اطلاعات بیشتری در راه باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دیپلمات آرژانتینی۶۰ ساله در این گفت‌وگو، که مشخص نیست با چه رسانه‌ای انجام شده است، خاطر نشان کرد که در بحث جلوگیری از تکثیر سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی هیچ انتها و قطعیتی وجود ندارد و افزود، وضعیت «در چند ماه آینده پیچیده خواهد شد.»

ایران و شش قدرت جهانی ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان پس از سال‌ها مذاکرات دیپلماتیک در نهایت در ۲۳ تیر ۱۳۹۴ در وین پایتخت اتریش به یک توافق نهایی برای اعمال محدودیت بر برنامه هسته‌ای ایران در ازای لغو برخی تحریم‌ها دست یافتند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، که از ابتدا مخالف این توافق بود و آن را «معیوب» می‌دانست، در اردیبهشت ۱۳۹۷ با هدف دستیابی به یک توافق بهتر که علاوه بر برنامه هسته‌ای، فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران را نیز در بر بگیرد، از توافق خارج شد.

ایران در واکنش به تصمیم آمریکا و بازگشت تحریم‌هایی که پس از اجرای برجام لغو شده بودند، و همچنین تحریم‌های جدیدی که دولت ترامپ اعمال کرد، تعهدات خود را در برجام نادیده گرفت و نگرانی‌ بین‌المللی – به ویژه سایر طرف‌های برجام – از آینده توافق افزایش یافت.

جو بایدن رئیس جمهوری جدید ایالات متحده گفته است قصد دارد با پیگیری دیپلماسی مساله را حل کند و اگر تهران از تعهدات خود به‌طور کامل پیروی کند، واشینگتن نیز به برجام باز خواهد گشت. ایران می‌گوید برای این کار، آمریکا باید ابتدا کلیه تحریم‌ها را لغو کند.

مدیرکل آژانس در بخش دیگری از گفت‌وگوی امروز خود، ضمن تاکید بر این که نظارت بر مواد هسته‌ای ایران یک «روند پیوسته» است و نباید گروگان سیاست جهانی شود، گفت «خواهشمندم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در بده و بستان‌ها نیاورید، کار بازرسی یک شرط لازم است.»