«التماس می‌کنیم حتی اگر همه دروازه‌ها باز شد، به سفر نروید»

وزیر بهداشت می‌گوید ویروس جهش‌‌یافته سهمگین‌تر از آنچه که با ویروس ووهان تجربه کردیم، به ما خواهد تاخت

با گسترش شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا در ایران و به‌ویژه وضعیت بحرانی استان خوزستان در آستانه تعطیلات نوروز و اعلام ممنوعیت‌هایی برای سفر در این روزها، سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان جمهوری اسلامی ایران، می‌گوید: «التماس می‌کنیم حتی اگر همه دروازه‌ها باز شد، به سفر نروید.»

سعید نمکی روز سه‌شنبه، ۱۹ اسفندماه، در همایش تبیین برنامه نوروزی تشدید گام چهارم طرح بسیج ملی مقابله با کرونا در وزارت بهداشت، با تاکید چندباره بر خطر ویروس جهش‌یافته کرونا، قدرت سرایت بالا، شدت بیماری و مرگ تعداد بیشتر مبتلایان به آن، مخالفت خود را با انجام هرگونه سفر در تعطیلات نوروزی اعلام کرد و گفت: «ما التماس کردیم که سفر نباشد. وزیر بهداشت باید خواهش کند، تمنا کند، دست ببوسد و پا ببوسد تا بلکه بتواند یک قدم بردارد.»

طرح بسیج ملی مقابله با کرونا، طرحی است که از اواخر سال ۱۳۹۸ با همکاری وزارت بهداشت و سازمان بسیج مستضعفین انجام می‌شود و گام چهارم آن که «قاسم سلیمانی» نام‌گذاری شده، با هدف «مدیریت و کنترل اپیدمی کرونا به شیوه محله و خانواده محور»، از آذرماه آغاز شده است.

وزیر بهداشت با اشاره به آلودگی ۷۸ نفر از کادر درمان خوزستان به ویروس جهش‌یافته کرونا طی ۷۲ ساعت، گفت: «اگر خدای‌نکرده چند خوزستان دیگر شکل گرفت، نمی‌توانم روی تاب‌آوری نظام سلامت قسم بخورم.»

نمکی گفت که ویروس جهش‌یافته با ویروس قبلی تفاوت دارد، بیشتر از «۴۸ تا ۷۲ ساعت» به مبتلا وقت نمی‌دهد و «این طوفان سهمگین‌تر از آنچه که با ویروس ووهان تجربه کردیم، به ما خواهد تاخت». 

او افزود: «التماس می‌کنیم حتی اگر همه دروازه‌ها باز شد، به سفر نروید. نگذارید خوزستان‌های دیگر ایجاد شود؛ التماس می‌کنم تماس‌ها از منطقه آلوده به مناطق دیگر را قطع کنید، مگر موارد خیلی ضروری با تست‌های قبلی مطمئن.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر بهداشت با اشاره به «تست‌های منفی کاذب» چه در تست سریع و جه در تست پی‌سی‌آر، گفت که «بین ۲۵ تا ۳۸ درصد» از تمام پی‌سی‌آر های مدرن‌ترین مراکز دنیا هم امکان دارد منفی کاذب شوند، زیرا ممکن است تماس با ویروس زمانی اتفاق افتاده باشد که هنوز نتوان آن را شناسایی و اندازه‌گیری کرد. نمکی افزود ممکن است مسافری را با تست منفی سوار اتوبوس، قطار یا هواپیما کنیم، درحالی که ناقل است. 

او خطرناک‌ترین عامل در چرخش ویروس جهش‌یافته را سفر دانست و گفت: «حتی اگر بلیت و هتل مجانی هم برایتان فرستادند، این را بدانید که دارند برایتان ویزای بیماری و مرگ می‌فرستند.»

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در همین همایش اعلام کرد که درحال حاضر، خوزستان، قزوین، هرمزگان، بوشهر و استان مرکزی جزو استان‌های پرخطرند.

ممنوعیت سفر به شهرها و از شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی در نوروز

حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا نیز روز سه‌شنبه با اشاره به اولویت هرگونه پرهیز از سفر در تعطیلات نوروز، گفت: «سفر به شهرها و از شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی ممنوع است و از ۲۵ اسفند ماه که رنگ بندی شهرها اعلام می شود، تا ۱۵ فروردین‌ماه به همان منوال خواهد بود.»

او افزود که در صورت تغییر وضعیت شهری به قرمز یا نارنجی در طول تعطیلات، به مسافران سه روز مهلت داده می‌شود که از آن شهر خارج شوند و مسافری هم نمی‌تواند به آن شهر وارد شود.  

ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، روز شنبه، ۱۶ اسفندماه، ممنوعیت سفرهای نوروزی به شهرهای پرخطر از نظر همه‌گیری کرونا با وضعیت قرمز و نارنجی را تصویب کرد.

در نقشه رنگ‌بندی استان‌ها و شهرستان‌های ایران براساس وضعیت شیوع کرونا، رنگ قرمز به معنای «وضعیت بسیار پرخطر» و رنگ نارنجی به‌معنای وضعیت پرخطر است.