فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان در راه دوحه

گفت‌وگو درباره طرح تازه آمریکا برای ارتقاء سطح مذاکرات موضوع اصلی دیدار لوینز با نمایندگان طالبان است

دبورا لوینز، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به دوحه می‌رود تا با نمایندگان طالبان و نظام جمهوریت درباره طرح صلح آمریکا گفت‌وگو کند-Fabrice COFFRINI / AFP

دبورا لوینز، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان، امروز سه‌شنبه به دوحه، پایتخت قطر می‌رود تا با نمایندگان طالبان و جمهوری اسلامی افغانستان درباره روند صلح این کشور گفت‌وگو کند.

آمریکا در نامه‌ای که به رهبران افغانستان فرستاده خواهان برگزاری نشست بزرگی با حضور وزیران خارجه کشورهای ایران، روسیه، چین، هند، پاکستان و ایالات متحده آمریکا به ریاست سازمان ملل متحد در مورد افغانستان شده است.

دو منبع آشنا به مذاکرات صلح افغانستان به رویترز گفته‌اند که خانم لوینز در دوحه با نمایندگان طالبان و جمهوری اسلامی افغانستان دیدار خواهد کرد تا روند پر پیچ و خم مذاکرات صلح افغانستان را تسریع کند.

این سفر پس از ارائه طرح جدید آمریکا برای افغانستان انجام می‌شود که در محور آن ایجاد دولت موقت برای توافق سیاسی با طالبان قرار دارد.

انتظار می‌رود خانم لوینز با زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان و مقام‌های قطری نیز در این مورد دیدار و مذاکره کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از این منابع به رویترز گفت که این دیدارها از آن جهت دارای اهمیت زیادی است که می‌تواند سرنوشت مذاکرات یک ساله صلح دوحه را مشخص کند که آیا ادامه یابد یا در چارچوب طرح نو تغییر شکل دهد.

پیشنهاد آمریکا این است که با توجه به کندی مذاکرات قطر، سطح مذاکرات ارتقاء یابد و رهبران جریان‌های اصلی افغانستان در گردهمایی با حضور نمایندگان طالبان در ترکیه توافق‌نامه صلح را ظرف هفته‌‌های آینده نهایی کنند.

زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا نیز در جریان هفته گذشته در سفرهای فشرده‌ای که به کابل، اسلام‌آباد و دوحه داشت طرح‌ مفصلی برای نهایی شدن مذاکرات صلح ارائه کرد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز در نامه‌ای از اشرف غنی و عبدالله عبدالله خواست که از این طرح حمایت کنند. آمریکا بر اقدام فوری برای پایان دادن به جنگ افغانستان و نهایی شدن توافق‌نامه صلح تاکید کرده است.

اما اشرف غنی، رئیس‌جمهور کشور این طرح را کاغذپاره خیالی توصف کرده است و گفته است معیار برای افغان‌ها قانون اساسی کشور به عنوان وثیقه ملی است. دولت افغانستان می‌گوید هر طرحی که از قانون اساسی عبور کند، غیرقابل معامله است. امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری نیز می‌گوید که هیچ معامله‌ای بر سر حق رای مردم افغانستان صورت نخواهد گرفت.

در طرح آقای خلیلزاد ایجاد دولت موقت گام نخست برای مدتی است تا زمینه انتخابات سراسری را فراهم کند.

آمریکا گزینه‌های مختلف را در نظر دارد که یکی از آن خروج تمام نیروهای این کشور طبق توافق‌نامه صلح قطر در اول ماه مه سال جاری از افغانستان است.

تعداد کل سربازان باقی‌مانده آمریکا در این کشور به ۲۵۰۰ نفر می‌رسد و ناتو نیز حدود هفت هزار سرباز در افغانستان دارد.