روحانی: این وضع نمی‌تواند ادامه پیدا کند، آمریکا تحریم‌ها را بردارد

وزیر خارجه ایرلند ایران را به گفتگو با آمریکا تشویق کرد

ایران مجددا خواهان لغو تحریم ها به عنوان پیش شرط بازگشت به مذاکرات شد - عکس از ایرنا

حسن روحانی، امروز یکشنبه در دیدار با سایمون کاوونی، وزیر امور خارجه ایرلند با انتقاد از عدم اجرای برجام از سوی طرف‌های اروپایی گفت جمهوری اسلامی ایران متعهد به برجام و حفظ آن بوده و تنها طرفی است که برای آن هزینه پرداخته است اما این وضع نمی‌تواند به همین شکل تداوم یابد.

او همچنین با تأکید بر اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل از سوی همه اعضای برجام، مدعی شد که سیاست فشار حداکثری آمریکا شکست‌خورده است و آمریکا هر چه زودتر باید تحریم‌ها را لغو کند.

در مقابل، وزیر امور خارجه ایرلند ضمن اعلام این موضوع که ایرلند هم‌اکنون عضو غیر دائم شورای امنیت است، اظهار داشت خروج ترامپ از برجام یک اشتباه تاریخی بود، اما دولت جدید آمریکا مصمم به بازگشت به برجام است.

سایمون کاوونی همچنین با اشاره به مواضع دولت ایالات متحده برای بازگشت به برجام، ایران را به استفاده از این موقعیت تشویق کرد و گفت: «با شرایط جدید فرصت مناسبی برای مذاکره و گفتگو ایجاد شده که باید از آن به‌عنوان ملزم شدن همه اعضا به اجرای برجام استفاده کنیم.»

قرار است آقای کاوونی با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی نیز دیدار کند.

پیش‌تر و در همین رابطه، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که اگر حکومت ایران به‌طور کامل به تعهدات برجامی خود عمل کند، آمریکا هم مسیر دیپلماسی را در پیش می‌گیرد و دوباره به برجام برمی‌گردد. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، از بازگشت به دیپلماسی با ایران حمایت کرده اما گفته که برای پیوستن دوباره به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ که دونالد ترامپ از آن خارج شد، عجله نخواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت بایدن بارها تأکید کرده است که پس از تعهد ایران به توافق، به طور کامل به برنامه اقدام جامع اقدام مشترک (برجام) بازمی‌گردد. به‌عبارت‌دیگر، بایدن تنها پس از آنکه رژیم ایران اقدامات هسته‌ای خود را معکوس کند، تحریم‌های اعمال شده توسط ترامپ را لغو خواهد کرد.

در مقابل ایران نیز بازگشت به تعهدات برجامی خود را مشروط به لغو تمامی تحریم‌ها و پرداخت خسارت از سوی ایالات متحده کرده است.

جمهوری اسلامی ایران از اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸، به‌صورت گام‌به‌گام اجرای تعهدهای هسته‌ای خود در برجام را کاهش داده است. مقام‌های حکومت ایران این مسئله را پاسخی به خروج آمریکا از برجام و تعلل اروپا در عمل به تعهدهای خود مطابق با برجام عنوان می‌کنند.

در جدیدترین اقدام، تهران با استناد به قانون مجلس شورای اسلامی و حمایت علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اجرای پروتکل الحاقی معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را متوقف کرد و سطح نظارت‌های آژانس بر تأسیسات هسته‌ای ایران را کاهش داد، اما در تفاهمی موقت با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قرار شد نظارت‌های ضروری آژانس فعلاً تا سه ماه ادامه یابد.