بازگشت به برجام از نگاه کیسینجر؛ «آغاز رقابت تسلیحاتی در منطقه»

به نظر نمی‌رسد رهبران کنونی در ایران بتوانند از این ترکیب امپریالیسم اسلامی و تهدید دست بکشند»

هنری کیسینجر می‌گوید که گمان نمی‌کند توافق هسته‌ای ایران کاری غیر از آوردن سلاح هسته‌ای در سراسر خاورمیانه انجام دهد - ROSLAN RAHMAN / AFP

هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه پیشین ایالات متحده، می‌گوید که دولت جدید ایالات متحده نباید به روح معامله ایران برگردد چون ممکن است یک مسابقه تسلیحاتی را در خاورمیانه ایجاد کند.

کیسینجر روز دوشنبه در کنفرانس آنلاین موسسه سیاست یهودیان از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران، که رئیس‌جمهور دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، انتقاد کرد. جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب، تلاش می‌کند تا در صورت بازگشت ایران به محدودیت‌هایش به این توافق برگردد.

به گزارش اورشلیم‌پست، این دیپلمات سابق، مشاور و نویسنده ۹۷ ساله گفت: «ما نباید خودمان را گول بزنیم. من اعتقاد ندارم که روح [توافق‌نامه ایران]، با محدودیت زمانی و قابلیت‎های فرار بسیار، کاری غیر از آوردن سلاح هسته‌ای در سراسر خاورمیانه انجام دهد و بنابراین یک وضعیت تنش نهفته ایجاد می‌کند که دیر یا زود آشکار خواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کیسینجر گفت: «به نظر نمی‌رسد رهبران کنونی در ایران بتوانند از این ترکیب امپریالیسم اسلامی و تهدید دست بکشند». 

او در عین حال تاکید کرد: «من نمی گویم كه نباید با آنها صحبت كنیم.»

کیسینجر در پاسخ به پرسشی برای استفاده از توافقنامه ابراهیم میان اسرائیل و چهار کشور عربی، چه توصیه‌ای برای بایدن و دولتش دارد، گفت: «ما نباید از این دستاورد دست بکشیم. من به دولت جدید می‌گویم که ما در مسیر خوبی قرار گرفته‌ایم. این توافق‌نامه پنجره‌ای به سوی یک خاورمیانه جدید گشوده است».