پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، به دشت تاریخی اور رفت

«ما به یکدیگر نیاز داریم»

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در صحرای تاریخی اور- Vatican Media/­Handout via REUTERS

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، روز شنبه پس از دیدار خود با آیت‌الله سیستانی در نجف به دشت تاریخی «اور» رفت که بسیاری آن‌ را زادگاه حضرت ابراهیم می‌دانند و از همین رو برای تمام مذاهب ابراهیمی (یهودیت، مسیحیت و اسلام) مقدس است. پاپ از این صحرا فراخوان به همزیستی مذاهب در عراق داد.

پاپ در مراسم دشت اور در حضور جمعی از رهبران مذاهب مختلف و کشیش‌های مذهب کاتولیک گفت: «ما به یکدیگر نیاز داریم.»

این پیغام بخصوص در عراق که صحنه نزاع‌های خونین قومی و مذهبی بوده است از ارزش خاصی برخوردار بود. از زمان حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ جمعیت مسیحی عراق از یک و نیم میلیون نفر به حدود ۴۰۰ هزار نفر کاهش یافته است.

پاپ از اور به عنوان مکانی نام برد که «ایمان در آن‌ متولد شد» و گفت:‌ «ما مومنین وقتی تروریسم از مذهب سوء استفاده می‌کند نمی‌توانیم ساکت بمانیم. ابرهای تیره تروریسم، جنگ و خشونت بر این کشور سایه انداخته‌اند. تمام جوامع قومی و مذهبی آن رنج دیده‌اند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دشت تاریخی اور در نزدیکی شهر شیعه‌نشین ناصریه در جنوب عراق است که صحنه اعتراضات متعددی علیه فساد دولتی بوده است. فقر، فساد اقتصادی و دخالت گروه‌های وابسته به جمهوری اسلامی  ایران در مرکز اعتراضات مردم بود. برخی از مردم محل در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها از این گلایه کردند که برای سفر پاپ تمام تشریفات انجام شده اما مردم این شهر هنوز از خدمات ساده برخوردار نیستند. حیدر خدر، از اعضای اتحادیه نویسندگان ناصریه، به «واشنگتن پست» گفت: «به ما اجازه سفر به اور را ندادند چون مردم معمولی هستیم. این همه خرج سفر پاپ کرده‌اند اما هیچ خرجی برای شهر ما نمی‌کنند. خودتان اطراف‌تان را ببینید.»

عباس العراقی، از کنشگران مدنی ناصریه که برادرش را در میان اعتراضات سال گذشته ربودند، با پرچمی منقش به تصویر برادرش و پیغام‌هایی به عربی و انگلیسی می‌خواست از پاپ درخواست کند به آزادی برادرش کمک کند. او گفت: «این لحظه‌ای برای نشان دادن مشکلات عراق به جهان بود اما به ما حتی امکان این کار را هم ندادند. می‌خواستیم این تصویر را به اور ببریم اما در یکی از نقاط ایست جلویمان را گرفتند. نمی‌خواستند کسی این تصویر را ببیند.»

پاپ پس از سفر به ناصریه و اور، به بغداد بازگشت تا نماز شب یکشنبه را در یک کلیسای جامع کلدانی در پایتخت عراق به جای بیاورد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در توئیتر ابراز امیدواری کرد که سفر پاپ به عراق «به ارتقای هم‌آهنگی و تفاهم مذهبی نزد اعضای مذاهب مختلف در عراق و سراسر جهان یاری برساند.»

بیشتر از جهان