پاپ فرانسیس وارد بغداد شد

پاپ با نخست وزیر و رئیس‌جمهوری عراق و نیز آیت‌الله سیستانی دیدار می‌کند

هواپیمای حامل پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، در فرودگاه بین‌المللی بغداد بر زمین نشست. 

پاپ فرانسیس که صبح روز جمعه، ۱۵ اسفندماه، برای سفری چهار روزه به عراق، ایتالیا را ترک کرد، ساعت ۱:۵۵ بعدازظهر به وقت محلی، وارد بغداد شد و در فرودگاه مورد استقبال مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر آن کشور قرار گرفت.  

این سفر نخستین سفر یک پاپ به کشور عراق و نخستین سفر پاپ فرانسیس از آغاز همه‌گیری کووید-۱۹ تاکنون است.  

رهبر ۱/۳ میلیارد کاتولیک‌ جهان که درپی محدودیت‌های مربوط به همه‌گیری، گفته بود خود را در واتیکان «داخل یک قفس» احساس می‌کند، در هواپیما به خبرنگاران گفت: «خوشحالم که دوباره سفر کردن را از سر می‌گیرم و این سفر نمادین نیز وظیفه‌ای درقبال سرزمینی است که سال‌ها رنج برده است.»

نخست‌وزیر عراق نیز در آستانه ورود پاپ فرانسیس به بغداد گفت: «مردم و دولت عراق با عشق و صلح به مقام معظم پاپ فرانسیس خوشامد می‌گویند و بار دیگر عمق این پیوند بشری را تأیید می‌کنند.»

درحالی‌که پاپ فرانسیس ضد بیماری کووید-۱۹ واکسینه شده است، عراق در موج دوم کرونا در این کشور، هر روز با بیش از پنج‌‌هزار مورد جدید ابتلا به این بیماری مواجه می‌شود و این موضوع، مقام‌ها را را ناچار کرده است تا در طول دیدار پاپ از آن کشور، قرنطینه و شهربندان سراسری برقرار کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پاپ پیش از رسیدن به بغداد گفت: «سعی می‌کنم دستورالعمل‌ها را دنبال کنم و با همه دست ندهم، اما نمی‌خواهم خیلی دور بایستم.»

پس از چندین سال جنگ با داعش، هنوز هم هر از چندی، سلول‌های خفته این گروه تروریستی در عراق کشف می‌شود و در هفته‌های اخیر نیز چندین حمله‌ راکتی در نقاط مختلف کشور صورت گرفته است. در این شرایط، حکومت عراق برای رفع نگرانی‌‌ها درمورد امنیت رهبر کاتولیک‌های جهان، هزاران نیروهای امنیتی اضافی را برای محافظت از پاپ فرانسیس در هنگام بازدیدها، به‌کار گرفته است.

احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق گفته است که برای رفع هرگونه خطر، مقام‌ها تدابیر امنیتی شدیدی را «چه در زمین و چه در هوا» اعمال کرده‌اند.  

پاپ ۸۴ساله در خطرناک‌ترین سفر خارجی خود از زمان انتخابش به این مقام در سال ۲۰۱۲، از چند شهر عراق دیدار خواهد کرد: بغداد، نجف، ناصریه، اربیل، موصل و قره‌قوش (بغدیدا). 

پس از استقبال مصطفی کاظمی در فرودگاه، برهم صالح، رئیس جمهوری عراق، در کاخ ریاست جمهوری به پاپ خوشامد گفت.

نخستین ایستگاه پاپ در سفر تاریخی‌اش به عراق، کلیسای کاتولیک سریانی «سیدة النجاة» (بانوی رستگاری) در شهر بغداد خواهد بود. او قرار است بعدازظهر روز جمعه در این کلیسا با حضور مقام‌ها و مردم، مراسمی برگزار کند. 

در پیامی ویدئویی که روز پنج‌شنبه، در آستانه سفر پاپ فرانسیس  به عراق منتشر شد، او ضمن ادای احترام به قربانیان و مصیبت‌دیدگان سال‌های جنگ، گفت که به عنوان «زائر صلح» به این کشور سفر خواهد کرد. حضور پاپ در کلیسای «بانوی رستگاری» نیز در همین راستاست. 

این کلیسا از اماکن مقدس مسیحیان عراق است که در اکتبر سال ۲۰۱۰ هم‌زمان با نماز روز یکشنبه هدف حمله گروه تروریستی «دولت اسلامی عراق» وابسته به القاعده (که بعدها داعش را تشکیل داد) قرار گرفت و بیش از ۵۰ مسیحی حاضر در کلیسا کشته و نزدیک به ۸۰ نفر زخمی شدند. پس از آن در طول سال‌های گذشته، بسیاری از کلیساهای عراق مورد حمله قرار گرفته‌اند.

پاپ فرانسیس همچنین از شهر باستانی اور، زادگاه ابراهیم نبی، که مورد احترام مسیحیان، مسلمانان و یهودیان است، دیدار می‌کند و با علی سیستانی، مرجع تقلید شیعیان در عراق، دیدار و گفت‌وگو خواهد داشت. 

بیشتر از جهان