برنامه سفر پاپ به عراق؛ دیدار با آیت‌الله سیستانی و قربانیان داعش

رهبر کاتولیک‌های جهان در سفر ماه آینده به عراق از بغداد، نجف، کردستان و موصل بازدید می‌کند

رهبر کاتولیک‌های جهان پس از دیدار با مرجع شیعیان جهان، به اقلیم کردستان عراق و مناطق شمالی که قبلا در تسلط داعش بودند سفر می‌کند-Tiziana FABI / AFP

سفر پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، به عراق حدود یک ماه دیگر انجام می‌شود. دفتر مطبوعاتی واتیکان ضمن اعلام این‌که این سفر در روزهای ۵ تا ۸ مارس برگزار خواهد شد به جزئیات آن اشاره کرد. پاپ در این سفر برنامه مفصلی خواهد داشت و علاوه بر بغداد و نجف و دیدار با آیت‌الله سیستانی، مهمترین مرجع شیعیان جهان، به اقلیم کردستان عراق و مناطق شمالی که پیش از این در تسلط داعش بودند نیز سفر خواهد کرد.

سفر پاپ صبح جمعه، پنجم ماه مارس، آغاز می‌شود. او از رم به فرودگاه بین‌المللی بغداد پرواز می‌کند و بعدازظهر به پایتخت عراق می‌رسد.

برهام صالح،‌ رئیس‌جمهور عراق، در کاخ ریاست‌جمهوری از پاپ پذیرایی خواهد کرد. او در ضمن در این کاخ با مقامات مختلف دولت عراق و سفرای کشورهای مختلف دیدار می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اولین دیدار مذهبی پاپ عصر روز جمعه در کلیسای کاتولیک کلدانیِ «سیده النجات« (بانوی رستگاری) در محله کراده بغداد با اسقف‌ها، کشیش‌ها و سایر چهره‌های کاتولیک خواهد بود. این کلیسا جزو اماکن مقدس مسیحیان عراق است که در اکتبر ۲۰۱۰ هنگام نماز روز یکشنبه مورد هدف شش حمله انتحاری گروه تروریستی «دولت اسلامی عراق» (که بعدها داعش را تشکیل داد) قرار گرفت. این حملات ۵۸ کشته و ۷۸ زخمی بر جای گذاشتند. کلیساهای بغداد در طول دهه اخیر بارها با حملات تروریستی مواجه شده‌اند.

پاپ در روز شنبه، ششم مارس، از بغداد عازم نجف می‌شود و در آن‌جا با آیت‌الله سیستانی دیدار می‌کند. او سپس به شهر شیعه‌نشین ناصریه در جنوب عراق پرواز می‌کند و آن‌جا در دشت تاریخی اور دیداری با نمایندگان مذاهب مختلف خواهد داشت. اور از شهرهای سومری تمدن باستان بین‌النهرین بود که در قرن ۳۹ قبل از میلاد بنیان نهاده شد و در ۱۶ کیلومتری ناصریه امروزی قرار دارد. این شهر به علت حضور زیگورات نوسومری اور (که ساخت آن به قرن ۲۱ پیش از میلاد باز می‌گردد) اهمیت تاریخی بسیاری دارد.

پاپ سپس عصر همان روز به بغداد بازمی‌گردد تا نماز شب یکشنبه را در کلیسانی جامع کلدانی قدیس یوسف در بغداد به جای بیاورد.

رهبر کاتولیک‌های جهان سپس یکشنبه عازم اربیل، پایتخت اقلیم کردستان عراق، می شود. او در فرودگاه مورد استقبال مقامات مذهبی و سیاسی اقلیم قرار می‌گیرد و سپس با هلیکوپتر به موصل می‌رود. او در این‌جا در میدان کلیسا، همان‌جایی که کلیسای جامع این شهر قبلا به دست داعش نابود شد، برای قربانیان جنگ دعا می‌کند.

پاپ سپس بار دیگر سوار هلیکوپتر می‌شود تا این بار به شهر بخدیدا در استان نینوا (حدود ۳۲ کیلومتری جنوب شرق وصل) برود؛ همان‌جایی که ویرانه شهرهای باستانی تمدن آشوریان، نمرود و نینوا، واقع شده. پاپ به این شهر مسیحی‌نشین و آشوری‌نشین که پس از تسخیر توسط داعش در سال ۲۰۱۴ تمام شهروندانش به اقلیم کردستان گریخته بودند می‌رود تا در کلیسای آن به همراه بخدیدایی‌ها کند. بخدیدا در پی نبرد موصل در پاییز ۲۰۱۶ آزاد شد و شهروندانش در چند سال گذشته به تدریج به آن بازگشته‌اند.

عصر یکشنبه پاپ به اربیل باز می‌گردد و در آن‌جا نماز یکشنبه را در استادیوم فوتبال فرانسو حریری این شهر ایراد می‌کند. نام این استادیوم یادآور یکی از رهبران آشوری حزب دموکرات کردستان عراق است که در سال ۲۰۰۱ توسط گروه افراطی «انصار الاسلام کردستان» ترور شد.

پاپ سپس به بغداد بازمی‌گردد و صبح دوشنبه پس از مراسم خداحافظی عراق را ترک می‌کند و چند ساعت بعد در فرودگاه چمپینوی رم فرود می‌آید.

بیشتر از جهان