با سبد معیشت ٩ میلیونی، حداقل دستمزد نباید کمتر از پنج میلیون تومان باشد

کارفرمایان باید برای کاهش هزینه‌های خود راهی جز کم کردن حقوق کارگران پیدا کنند

حداقل دستمزد با سبد معیشت تناسبی ندارد - عکس از تسنیم

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار گیلان با اشاره به اینکه رقم واقعی سبد هزینه سال ٩٩ بیش از ٩ میلیون تومان است اظهار داشت در شرایط دشوار کشور و تحریم‌ها و با درنظرگرفتن همه ملاحظات، حداقل دستمزد نباید از ۵ میلیون تومان کمتر باشد.

غلامرضا خوالگر در پاسخ به سؤال ایلنا در مورد امکان پرداخت چنین دستمزدی از سوی کارفرما فراهم است یا خیر، گفت: «برای بعضی از واحدها بله اما بیشتر واحدهای تولیدی قادر به پرداخت آن نیستند و دولت می‌بایست از بابت مالیات، بیمه، عوارض و همچنین آب، برق، گاز و غیره آن‌ها را حمایت کند لذا با حمایت دولت، همه قادر به پرداخت آن هستند.»

او با تأکید بر اینکه بزرگ‌ترین کارفرما دولت است، افزود صنایع، پتروشیمی، بنیاد مستضعفان، سازمان تبلیغات اسلامی و غیره، دولتی محسوب می‌شوند و به همین دلیل دولت با افزایش حداقل دستمزد مخالف است. وی در ادامه گفت طی سال‌های اخیر پایین‌ترین میزان دستمزد را اعلام شده که این موضوع باعث شده تا فاصله تورم و حداقل دستمزد بیشتر شود. در شرایط فعلی کارگران طاقت این فشار سنگین و فاصله زیاد بین دستمزد و تورم را ندارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین راستا، دبیر اجرایی خانه کارگر گلستان درباره تعیین افزایش حداقل مزد سال ۱۴۰۰ گفت دولت به‌عنوان بزرگ‌ترین کارفرما باید رقمی واقعی و متناسب با معیشت کارگران را تعیین کند.

به گزارش ایلنا، غلامرضا طالبا با اشاره به اینکه سبد معیشت ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان از سوی اعضای کمیته مزد اعلام شده افزود عدد سبد معاش مورد قبولِ کارگران، بسیار از این رقم بالاتر است و این سبد ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومانی بسیار حداقلی است.

سبد معیشت به مجموعه‌ای از کالاها و خدمات ضروری یک خانوار شامل هزینه‌های خوراک، بهداشت، پوشاک، کالاها و خدمات ضروری دیگر گفته می‌شود که تقریباً ۵۰ درصد جامعه را تحت تأثیر و پوشش قرار می‌دهد.

طالبا در ادامه با انتقاد از اینکه کارفرمایان برای کاهش هزینه ابتدا سراغ حداقل دستمزد می‌روند گفت بخش‌های دولتی و شبه‌دولتی و کارفرمایان بخش‌های خصوصی باید برای کاهش هزینه‌های خود باید از راهی به جز کم کردن حقوق کارگران پیدا کنند.

بیشتر از اقتصاد