تروئیکای اروپا: ایران بدون پیش‌شرط نشست برجام با حضور آمریکا را بپذیرد

بریتانیا، فرانسه و آلمان از اقدامات ایران در نقض تعهدات مندرج در برجام ابراز نگرانی کردند

(از چپ) دومنیک راب، ژان ایو لودریان و ایلکو ماس، وزرای خارجه سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان- عکس از وزارت امور خارجه آلمان

بریتانیا، فرانسه و آلمان، سه متحد اروپایی آمریکا در توافق هسته‌ای با ایران، روز پنجشنبه در بیانیه مشترکی که توسط نماینده بریتانیا در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرائت شد، ضمن تاکید بر پایبندی کامل خود به برجام، از اقدامات ایران در نقض تعهدات مندرج در توافق ابراز نگرانی کرده و از تهران خواستند فورا اقدامات انجام شده را معکوس کند.

تعلیق اجرای پروتکل الحاقی و ممانعت از بازرسی‌های فراپادمانی آژانس، غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد، نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در تاسیسات نطنز، و آماده‌سازی زیرساخت‌های فنی مربوط به تولید اورانیوم فلزی، از جمله اقدامات عمده‌ای است که ایران بر خلاف تعهدات خود در برجام انجام داده و سه کشور از آن‌ها ابراز نگرانی شدید کرده‌اند.

تروئیکای اروپایی با بیان این که فعالیت‌های مورد اشاره پیامدهای غیرقابل بازگشتی در زمینه توانایی هسته‌ای ایران دارند، خاطر نشان کرده‌اند این اقدامات علاوه بر آن که توافق هسته‌ای تیر ۱۳۹۴ را تضعیف و روند احیای آن را تضعیف خواهد کرد، بلکه اطمینان یافتن از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را برای جامعه بین‌المللی بین‌المللی دشوارتر می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته آن‌ها، برخی از این فعالیت‌های جدید دانش غیرقابل بازگشتی را در اختیار ایران می‌گذارند که پیش از برجام به آن دسترسی نداشت، ضمن آن که ایران هیچ دلیل موجهی برای کاربرد غیرنظامی تولید اورانیوم فلزی را، که دانش مربوط به کاربرد تسلیحاتی هسته‌ای را به آن کشور می‌دهد، ندارد و باید فورا فعالیت‌های خود را در این زمینه متوقف کند.

سه متحد اروپایی آمریکا در برجام در ادامه از تفاهم موقت اخیر ایران و آژانس در زمینه نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران استقبال کردند، اما گفتند با این حال نیاز مبرم بازگرداندن دسترسی بازرسان آژانس به تاسیسات ایران را برطرف نمی‌کند و ایران باید جهت تضمین آن که آژانس بتواند ماموریت نظارتی خود را انجام دهد، با آن نهاد همکاری کامل کند.

بریتانیا، فرانسه و آلمان در این بیانه به تصمیم خود برای ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای به شورای حکام در محکومیت این اقدامات ایران اشاره کردند و گفتند که در نهایت تصمیم گرفته‌اند با وجود حمایت آشکار شورای حکام، ارائه قطعنامه را فعلا به حالت تعلیق درآورند تا به مدیرکل آژانس برای ادامه تلاش‌های خود برای شکست بن‌بست کنونی با ایران فرصت دهند.

آن‌ها با تاکید بر این که دیپلماسی تنها را برون‌رفت از این بحران است، از جمهوری اسلامی ایران خواستند پیشنهاد نماینده عالی اتحادیه اروپا را به عنوان هماهنگ‌کننده برجام، برای برگزاری نشست غیررسمی اعضای باقی‌مانده برجام، با حضور نماینده آمریکا، بدون هیچ پیش‌شرطی بپذیرد.

بیشتر از