آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مذاکرات فنی با تهران در ماه آینده خبر داد

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی می‌گوید دلیل انصراف از صدور قطعنامه در شورای حکام این است که ایران در روزهای گذشته نشانه‌های دلگرم‌کننده‌ای برای آغاز مذاکرات غیررسمی نشان داده است

رافائل گروسی اعلام کرد نخستین جلسه این گفت‌وگوهای فنی اوایل ماه آوریل (اواسط فروردین‌ماه) در ایران برگزار خواهد شد- ALEX HALADA / AFP

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از برگزاری گفت‌وگوهای فنی بر سر مسائل هسته‌ای حل‌نشده با تهران در اوایل ماه آوریل (اواسط فروردین ۱۴۰۰) خبر داد. هدف از این گفت‌وگوها پاسخگو کردن تهران درمورد مسائل مهمی مانند ذرات اورانیوم یافت‌شده در سایت‌های اتمی قدیمی و اعلام‌نشده خواهد بود. 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پنجم اسفندماه، در گزارشی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعلام کرده بود که آن کشور هنوز در باره منشاء ذرات اورانیومی که سال گذشته در بازرسی از دو سایت اتمی‌اش پیدا شد، به پرسش‌های آژانس پاسخی نداده است.

گروسی روز پنج‌شنبه، ۱۴ اسفندماه، در نشست خبری خود گفت ایران پذیرفته است تا در تلاشی متمرکز و سازمان‌یافته برای شفاف‌سازی مسائل مهمی مانند ذرات اورانیوم کشف‌شده در سایت‌‌های هسته‌ای آن کشور، با آژانس همکاری کند. او گفت که باید سعی شود تا فراتر از مبادله‌‌های رسمی، با ایران «درمورد گذشته‌» گفت‌وگو شود. 

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که نخستین جلسه این گفت‌وگوها اوایل ماه آوریل (اواسط فروردین‌ماه) در ایران برگزار خواهد شد و  او امیدوار است که این گفت‌وگوها در یک روند فنی یا سیاسی پی گرفته شود.

گروسی گفت: «هدفم این است که تا تابستان یا پیش از آن، به درک بسیار روشن‌تری از این مسائل برسیم.» او افزود که قصد دارد گزارش خود در مورد پیشرفت مذاکرات را تا پیش از نشست بعدی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه ژوئن، به این شورا ارائه دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروسی گفت که این گفت‌وگوها با پروتکل الحاقی مربوط به بازرسی‌های سرزده آژانس از تأسیسات هسته‌ای ارتباطی ندارد و همچنین در پاسخ به پرسش یک خبرنگار، هرگونه ارتباط برنامه‌ریزی این گفت‌وگوهای فنی با انصراف کشورهای اروپایی از صدور قطعنامه علیه ایران در نشست شورای حکام آژانس را رد کرد. 

بنابر گزارش‌ها، بریتانیا، فرانسه و آلمان با حمایت ایالات متحده آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای علیه ایران را برای ارائه به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تهیه کرده بودند؛ اما امروز دیپلمات‌ها خبر دادند که این کشورها از ارائه این قطعنامه منصرف شده‌اند. پیش‌تر خبرگزاری رویترز که به نسخه‌ای از متن پیش‌نویس این قطعنامه دست پیدا کرده بود، نوشته بود که کشورهای پیشنهاددهنده در آن، «نگرانی عمیق» خود را درمورد کاهش همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و گام‌های تهران در مسیر کاهش تعهدهای هسته‌ای مطرح کرده‌اند.

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی روز پنجشنبه به خبرگزاری رویترز گفته که ایران طی چند روز گذشته نشانه‌های دلگرم‌کننده‌ای درمورد ازسرگیری دیپلماسی هسته‌ای و آغاز مذاکرات غیررسمی از خود نشان داده داده است.

به گفته او، به همین دلیل، قدرت‌های اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان تصمیم گرفته‌اند برای دادن فرصتی دیگر به دیپلماسی و آسیب نرساندن به نشست‌های غیررسمی هسته‌ای، ارائه قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را متوقف كنند.

ایران تاکنون از پذیرش دعوت جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برای شرکت در گفت‌وگوهای غیررسمی با قدرت‌های جهانی۱+۴ و ایالات متحده آمریکا در مورد احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ خودداری کرده است.