نشست وزرای خارجه تروئیکای اروپا و آمریکا با موضوع ایران

مرکل در گفت‌و‌گو با روحانی از عدم پایبندی ایران به تعهداتش ابراز نگرانی کرد

از سمت راست: دامینک راب، هایکو ماس و ژان ایو لودریان وزرای خارجه بریتانیا، آلمان و فرانسه-Bernd von Jutrczenka/DPA via AP, Pool

وزرای خارجه بریتانیا، آلمان، فرانسه و آمریکا امروز (پنجشنبه) برای بررسی مساله ایران تشکیل جلسه می‌دهند.

این درحالی است که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز در گفت‌و‌گوی تلفنی روز چهارشنبه با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران نسبت به عدم پایبندی تهران به تعهداتش ابراز نگرانی کرده است. او تاکید دارد که ایران برای حل مناقشه هسته‌ای باید «علایم مثبت» ارسال کند.

گزارش خبرگزاری فرانسه حاکی از آن است که ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه میزبانی نشست امروز با همتایان فرانسوی و آلمانی را در پاریس بر عهده خواهد داشت. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز از طریق کنفرانس ویدیویی به این نشست محلق می‌شود.

آنها هفته گذشته نیز در مورد ایران تشکیل جلسه داده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نشست امروز درحالی برگزار می‌شود که مقامات تهران می‌گویند از سه‌شنبه هفته آینده اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف می‌کنند. روندی که به کاهش نظارت‌ها و بازرسی‌ها در تاسیسات هسته‌ای ایران منجر خواهد شد.

با این وجود بلینکن و دیگر مقامات آمریکایی می‌گویند همچنان پنجره دیپلماسی با ایران باز است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز پس از ابلاغ تصمیم ایران برای کاهش تعهدات به اعضای آژانس از برنامه‌ریزی برای سفر به ایران در روز شنبه آینده خبر داد.

بسیاری از تحلیلگران امور ایران بر این باورند که تعیین ضرب‌الاجل برای کاهش تعهدات در واقع از نیاز ضروری تهران به لغو تحریم‌ها ناشی می‌شود. مسیری که از مذاکره و توافق با غرب می‌گذرد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در اظهاراتی که نشان‌دهنده اهمیت لغو تحریم‌ها برای او است، گفت که می‌خواهد شاهد اقدام و عمل آمریکا باشد و در این صورت ایران نیز اقدام خواهد کرد.

چهره‌های نزدیک به خامنه‌ای نیز تاکید ویژه‌ای بر لغو تحریم‌ها دارند.

خامنه‌ای در چهار سال گذشته به امید تغییر دولت در آمریکا و روی کار آمدن دمکرات‌ها از توافق با دولت ترامپ خودداری کرد. نتیجه این رویکرد تحمیل فشار مضاعف بر اقتصاد ایران بود که بدون تحریم‌ها نیز به دلیل فساد سیستماتیک و سوء‌مدیریت در شرایط وخیمی به‌سر می‌برد.

اکنون با روی کار آمدن دولت بایدن که وعده بازگشت به برجام را داده، صبر تهران نیز رو به پایان است. به ویژه اینکه انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ در پیش است و مقامات در تهران امیدوارند با ایجاد برخی گشایش‌های اقتصادی تا سطح مشارکت پایین قابل پیش‌بینی در این انتخابات را بالا ببرند.

بیشتر از جهان