سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: آماده مذاکره با ایران هستیم

«دارایی مسدود شده ایران در کره جنوبی هم می‌تواند بخشی از مذاکرات با ایران باشد»

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا - 

MANUEL BALCE CENETA / POOL / AFP

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه در نشست خبری هفتگی خود گفت که ایالات متحده آماده است در باره برجام با ایران مذاکره کند، و همین که ایران به تعهدات هسته‌ای خود بازگردد، آمریکا هم دوباره برجام را اجرا خواهد کرد.

ند پرایس گفت که اولین گام برای مهار تحریکات منطقه‌ای ایران، بازگشت ایران به تعهدات خود در توافق هسته‌ای است. آقای پرایس افزود: «این اقدام لازم است ولی کافی نیست. ولی همانطور که پرزیدنت بایدن گفته است، اگر ایران به تعهدات برجامی خود برگردد، آمریکا هم دوباره به این توافق خواهد پیوست، و این می تواند پایه ای باشد برای مذاکرات بعدی و زمینه‌های دیگر.»

در پاسخ به سئوالی در باره اظهارات مقام‌های جمهوری اسلامی که نخست آمریکا باید به برجام برگردد و تحریم‌های اعمال شده از سوی دولت ترامپ را لغو کند، او گفت که «ما کماکان مایل به تعامل دیپلماتیک هستیم. ما در تماس نزدیک به شرکای اروپایی و دیگر امضاکنندگان برجام هستیم. ما آماده دیدار با ایرانی‌ها هستیم و این را به صورت روشن گفته‌ایم.»

آقای پرایس تاکید کرد: «ما بدون هماهنگی نزدیک با شرکا، متحدان خود، و کنگره، اقدامی انجام نخواهیم داد. هدف نهایی ما این است که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نیابد.»

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، این کشور مسیری استراتژیک و تاکتیکی برای برخورد با ایران ارائه داده است. «مسیر استراتژیک این است که اگر ایران با برجام کاملا تعهد، ما هم می کنیم. مسیر تاکتیکی همان بود که دو هفته پیش گفتم: اگر اروپا ترتیب مذاکره‌ای با ایران را بدهد، ما آمادگی داریم.»

در باره دارایی مسدود شده ایران در کره جنوبی، آقای پرایس گفت این هم می‌تواند بخشی از مذاکرات با ایران باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفت که «ماجراجویی خطرناک ایران در منطقه حتما مورد توجه ما هست و با آن برخورد خواهیم کرد.» به گفته آقای پرایس، ایران باعث تشدید مناقشه یمن بوده‌است، زیرا گروه انصارالله یمن از حمایت تسلیحاتی و مالی ایران برخوردار است.

پیشتر، حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در گفت‌وگو با همتای فرانسوی خود گفت توافق هسته‌ای وین به هیچ وجه قابل مذاکره مجدد نیست و تنها راه حفظ و احیای آن، لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا است.

آقای روحانی روز سه‌شنبه در گفت‌وگوی تلفنی با امانوئل مکرون تاکید کرد که از دست رفتن فرصت‌ها برای حفظ و احیای برجام می‌تواند شرایط را سخت‌تر کند.

به گفته او، کاهش مرحله‌ای تعهدات ایران در برجام به دلیل خروج آمریکا و ناتوانی سه کشور اروپایی از عمل به تعهدات خود بوده، که پس از تحقق تعهدات طرف‌های مقابل، فورا قابل بازگشت است.

رئیس جمهوری ایران توقف اجرای پروتکل الحاقی را در چارچوب قانون مصوب مجلس دانست و گفت، همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان ادامه دارد و ما هیچ‌گاه از برجام خارج نشده‌ایم.