مکرون از تصمیم ایران به نقض توافق هسته‌ای ابراز «نگرانی عمیق» کرد

حسن روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با مکرون تاکید کرد، از دست رفتن فرصت‌ها برای حفظ و احیای برجام می‌تواند شرایط را سخت‌تر کند

فرانسه یکی از شش کشوری است که ایران در سال ۱۳۹۴ بر سر برنامه هسته‌ای خود با آنها توافق کرد- LUDOVIC MARIN / AFP

رئیس جمهوری ایران روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با همتای فرانسوی خود گفت توافق هسته‌ای وین به هیچ وجه قابل مذاکره مجدد نیست و تنها راه حفظ و احیای آن، لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، حسن روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با امانوئل مکرون تاکید کرده است که از دست رفتن فرصت‌ها برای حفظ و احیای برجام می‌تواند شرایط را سخت‌تر کند.

به گفته او، کاهش مرحله‌ای تعهدات ایران در برجام به دلیل خروج آمریکا و ناتوانی سه کشور اروپایی از عمل به تعهدات خود بوده، که پس از تحقق تعهدات طرف‌های مقابل، فورا قابل بازگشت است.

رئیس جمهوری ایران توقف اجرای پروتکل الحاقی را در چارچوب قانون مصوب مجلس دانست و گفت، همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان ادامه دارد و ما هیچ‌گاه از برجام خارج نشده‌ایم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای روحانی هشدار داد هرگونه اقدام یا به گفته او «موضع غیرسازنده» در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند به بروز چالش‌های جدید و پیچیده شدن وضعیت جاری منجر شود.

در این گزارش از قول رئیس جمهوری فرانسه نوشته شده است حفظ برجام یک ضرورت برای جامعه جهانی است و اروپا برای فعال شدن گفت‌وگوها برای بازگشت طرفین به برجام آمادگی دارد.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه نیز در بیانیه‌ای در همین ارتباط گفت، امانوئل مکرون در گفت‌وگو با حسن روحانی از تصمیم ایران به نقض توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ وین ابراز «نگرانی عمیق» کرده است. بنا بر اعلام کاخ الیزه، رئیس جمهوری فرانسه با یادآوری تلاش‌های فرانسه و شرکایش در سال‌های اخیر برای رسیدن به یک راه‌حل برآمده از دل مذاکرات، تاکید کرد که مهم است ایران موضع فوری و روشنی را ابراز کند تا گفت‌وگو‌ها با همه طرف‌های توافق وین بتواند ازسرگرفته شوند.

فرانسه یکی از شش کشوری است که ایران در سال ۱۳۹۴ بر سر برنامه هسته‌ای خود با آنها توافق کرد؛ توافقی که آمریکا سه سال بعد، از آن خارج شد و ایران در واکنش، تعهدات خود را کاهش داد.

دولت جدید آمریکا ضمن ابراز تمایل برای بازگشت به برجام، خواهان پیروی کامل ایران به تعهدات هسته‌ای خود شده است؛ تهران در مقابل می‌گوید واشینگتن با لغو تحریم‌ها باید گام اول را بردارد.

اتحادیه اروپا پیشتر برای کمک به حل و فصل مشکل به‌وجود آمده و احیای برجام، پیشنهاد برگزاری یک نشست غیررسمی با حضور اعضای باقی‌مانده توافق، با حضور نماینده آمریکا، را داده بود.

ایالات متحده از پیشنهاد متحدان اروپایی خود استقبال کرده است، اما وزارت امور خارجه ایران روز یکشنبه اعلام کرد که از دید جمهوری اسلامی، زمان برای برگزاری چنین نشستی مناسب نیست.