تغییر موضع فرانسه در مورد واکسن آکسفورد

«به افراد ۷۴ساله و بالاتر واکسن فایزر یا مدرنا تزریق خواهد شد»

امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه - Francois Mori / POOL / AFP

فرانسه سرانجام برای تزریق واکسن آکسفورد-آستزازنکا به سالمندان فرانسوی و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای تاییدیه صادر کرد که عقب‌نشینی چشم‌گیری از موضع‌گیری قبلی این کشور است. 

امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در ماه ژانویه و ساعاتی قبل از صدور تاییدیه نهاد مقررات دارویی اتحادیه اروپا برای تزریق واکسن آکسفورد-آستزازنکا به تمام سالمندان، مدعی شده بود که این واکسن برای افراد بالای ۶۵ سال «چندان کارساز نیست». 

موضع جدید دولت فرانسه را وزیر بهداشت این کشور «اولیویه وران» روز دوشنبه در مصاحبه با تلویزیون فرانسه اعلام کرد و گفت هیئت کارشناسان مشاور دولت فرانسه کارسازی این واکسن را برای همگان تایید کرده‌اند. 

وزیر بهداشت فرانسه گفت: «اکنون طبق اعلام هیئت عالی بهداشت تمامی سه واکسنی که در حال حاضر در فرانسه داریم برای حفاظت مردم در برابر خطرات انواع شدید کووید-۱۹ اثربخشی چشم‌گیری دارند. در نتیجه اعلام می‌کنم که از هم‌اکنون افراد ۵۰ساله و بالاتر که دچار بیماری چندابتلایی مثل بیماری قند، فشار خون بالا یا سابقه سرطان هستند و همچنین افراد بین ۶۵ تا ۷۴ سال می‌توانند واکسن آسترازنکا را تزریق کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته وران گفت، به افراد ۷۴ساله و بالاتر واکسن فایزر یا مدرنا تزریق خواهد شد. 

فرانسه پیش از این گفته بود به دلیل دسترسی نداشتن به داده‌ها حاضر نیست برای تزریق واکسن آکسفورد-آستزازنکا به سالمندان و افراد آسیب‌پذیر تاییدیه صادر کند. 

فرانسه تنها کشور اروپایی نیست که در مورد این واکسن ابراز نگرانی کرده بود و چند کشور دیگر از جمله آلمان، ایتالیا و اسپانیا نیز تزریق آن را به افراد بالای ۶۵ سال محدود کرده بودند. 

علت این نگرانی‌ها کم‌شماری افراد ۶۵ سال به بالا در آزمایش‌های واکسن آکسفورد-آستزازنکا در قیاس با واکسن فایزر و مدرنا است. اما بریتانیا و سازمان دارویی اروپا به هر حال این واکسن را مورد تایید قرار داده‌اند و اکنون برنامه تزریق آن به طور گسترده در سراسر جهان در حال اجرا است. 

محدودیت‌های سنی باعث شده است سرعت تزریق واکسن در فرانسه کاهش یابد و بیش از ۷۵ درصد واکسن آکسفورد-آستزازنکای تحویلی به این کشور همچنان در انبارها است. طبق آمار وزارت بهداشت فرانسه این کشور تا پایان فوریه فقط ۲۷۳ هزار دوز از یک میلیون و ۷۰۰ هزار دوز واکسن آکسفورد-آستزازنکای دریافتی را تزریق کرده است. 

انتظار می‌رود با تغییر موضع فرانسه سرعت تزریق واکسن در این کشور افزایش یابد.

© The Independent

بیشتر از جهان