گورباچف: در یک جنگ هسته‌ای نمی‌توان پیروز شد

آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی معتقد است همه دنیا باید مسئله هسته‌ای را حل کند

ریگان و گورباچف در اجلاس ژنو در سال ۱۹۸۵ اصل «جنگ هسته‌ای را نمی‌توان پیروز شد و هرگز نباید آن را جنگید» را تصویب کردند- AFP

آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی با اشاره به دیدار خود با رونالد ریگان، رئیس‌جمهور اسبق ایالات متحده، و تلاش دو رهبر برای کاهش سلاح‌های هسته‌ای گفت: «در یک جنگ هسته‌ای نمی‌توان پیروز شد و هرگز نباید وارد آن شد.»

میخائیل گورباچف در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: «ما باید ایمان داشته باشیم و عمل کنیم. اول اینکه همه دنیا باید مسئله هسته‌ای را حل کنند.» او در ادامه با یادآوری دیدارش با رونالد ریگان گفت که در اولین جلسه خود در سال ۱۹۸۵ این موضوع را بیان کردیم و در نتیجه، روند خلع سلاح هسته‌ای آغاز شد، هرچند که آسان نبود. آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی در ادامه خواهان برخورد مسئولانه روسیه و ایالات متحده با مسئله هسته‌ای  شد.

گورباچف که اولین و آخرین رئیس‌جمهور اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بود، ابراز اطمینان کرد که امکان همکاری مشابه در بسیاری از زمینه‌های دیگر نیز وجود دارد.

ریگان و گورباچف در اجلاس ژنو در سال ۱۹۸۵ اصل «جنگ هسته‌ای را نمی‌توان پیروز شد و هرگز نباید آن را جنگید» را تصویب کردند. مسکو بارها از واشینگتن خواسته است تا این اصل را تجدید کنند.

دو رهبر در سال ۱۹۸۷، معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را برای جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی جدید امضا کردند. طرفین توافق کردند که همه موشک‌های بالیستیک و کروز یا زمینی  با برد بین ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر را منهدم کنند. در سال ۲۰۱۹ ، واشینگتن از توافق خارج شد و مسکو نیز در همین مسیر قدم برداشت.

پیش از این و در سال ۲۰۱۰ رؤسای جمهور وقت آمریکا و روسیه توافقی را امضا کردند که بر اساس آن دو کشور متعهد شده بودند تعداد کلاهک‌های هسته‌ای دوربردشان را محدود نگه دارند.

ناتو روسیه را متهم کرده که پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد معروف به «آی‌ان‌اف» را رعایت نکرده است، اگرچه روسیه این اتهام را رد می‌کند.