گورباچف از معترضان بلاروسی حمایت می‌کند

«باید به مردم بلاروس فرصت داد تا خودشان راه برون رفت را پیدا کنند»

میخائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی از اعتراضات مردم علیه الکساندر لوکاشنکو حمایت کرد - Vasily MAXIMOV / AFP

میخائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی، حمایت خود را از معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بلاروس و مخالفان الکساندر لوکاشنکو که مدعی پیروزی در انتخابات شده، اعلام کرد.
گورباچف ۸۹ ساله، پس از مراسم تحلیف لوکاشنکو، در برابر این عمل او موضع گرفت. او در مصاحبه‌ای گفت: «من به جمهوری [بلاروس] احترام می‌گذارم و مردم بلاروس را دوست دارم ... آنها اکنون شخصیت قوی واقعی خود را نشان داده‌اند که این بسیار خوب است.»
رهبر پیشین اتحاد جماهیر شوروی گفت که با دقت تحولات بلاروس را پیگیری می‌کند، دستگیری مخالفان در روز تحلیف لوکاشنکو را عملی شیطانی خواند و آن را محکوم کرد. او در ادامه ابراز امیدواری کرد که معترضان بلاروسی به موفقیت دست یابند. اگرچه که به گفته وی همچنان کارهای زیادی برای انجام‌دادن وجود دارد که جوانان باید آن را برعهده بگیرند.  
او همچنین خواستار حل مسالمت‌آمیز مشکل شد و از همه قدرت‌های خارجی از جمله روسیه خواست تا در این مورد دخالت نکند. وی در ادامه اعلام کرد که تلاش پوتین برای احیای قرارداد ادغام بلاروس و روسیه را که در سال ۱۹۹۹ امضا شده را قبول ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


گورباچف همچنین در مصاحبه با روزنامه انگلیسی «ساندی تایمز» گفت که همه کشورها باید بسیار دقیق رفتار کنند و نباید در ماجرای بلاروس دخالت کنند. او افزود: «ما باید به مردم بلاروس این فرصت را بدهیم که به‌تنهایی راهی برای برون‌رفت از شرایط دشوار کنونی پیدا کنند.»


به نظر می‌رسد نگرانی گورباچف از این است که مسئله بلاروس باعث تنش بیشتر در روابط بین روسیه و غرب شود. او دررابطه‌با انتخابات ایالات متحده هم گفت که نتیجه هر چه باشد ما باید برای برون‌رفت از روابط سرد فعلی، اقدام کنیم. او در ادامه از پوتین خواست تا پس از اعلام نتایج انتخابات آمریکا، به‌مانند وی که در سال ۱۹۸۶ با رونالد ریگان، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده در ایسلند دیدار کرده بود، برای حل مشکل سلاح‌های هسته‌ای مذاکره کند.
اعتراضات خیابانی بلاروس در پی اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۲۰ شکل گرفت. این جنبش در ادامه جنبش دموکراسی خواهی است که از مدت‌ها پیش در این کشور جریان دارد. معترضان معتقدند لوکاشنکو در نتایج انتخابات تقلب کرده است. او از ۲۶ سال پیش تاکنون رئیس‌جمهور بلاروس است.