پلیس میانمار «دست‌کم چهار تظاهرات کننده» را به ضرب گلوله کشت

پلیس همچنین از نارنجک‌ صوتی و گاز اشک‌آور و شلیک تیر هوایی استفاده کرد

عکس‌های منتشر شده در رسانه‌ها از شهر یانگون نشان می‌دهد که بعد از شلیک پلیس به مردم، به چندین نفر کمک شد تا به بیمارستان منتقل شوند- REUTERS/Stringer NO RESALES NO ARCHIVE

با ادامه اعتراضات علیه حکومت نظامی در میانمار که سراسر این کشور آسیای جنوب شرقی را فرا گرفته است، از قرار معلوم پلیس به معترضان شلیک کرده و حداقل چهار نفر را کشته است.

به گفته یک پزشک و یک سیاستمدار، بسیاری از معترضان بعد از درگیری روز یکشنبه که دومین روز سرکوب معترضان توسط مقامات بود، مجروح شدند. پس از حمله پلیس به تظاهرات معلمان با نارنجک‌های صوتی در شهر بزرگ یانگون نیز زنی جان خود را از دست داد، ولی به گفته دخترش و یکی از همکاران او، دلیل مرگ وی هنوز مشخص نیست.

طی ماه فوریه و بعد از وقوع کودتای نظامی در اوایل این ماه که منجر به تسخیر قدرت به دست ارتش و حبس آنگ سان سوچی، رهبر دولت منتخب، و بسیاری دیگر از رهبران حزب او شد، هزاران نفر در اعتراض به خیابان‌ها ریخته‌اند.

نیروهای نظامی مدعی وقوع تقلب در انتخابات ماه نوامبر هستند که طی آن حزب خانم سوچی با اکثریت قاطع پیروز شد، اما این کودتا مورد انتقاد و محکومیت کشورهای غربی قرار گرفته است.

چارلز مانگ بو، اولین کاردینال کاتولیک این کشور عمدتا بودایی، توییت کرد: «میانمار مانند میدان جنگ شده است.»

بعد از آن که نیروهای انتظامی نتوانستند با نارنجک‌های صوتی و گاز اشک‌آور معترضان را متفرق کنند، پلیس در مناطق مختلفی از شهر یانگون به مردم شلیک کرد .

یکی از پزشکان بیمارستان گفت مردی که با گلوله‌ای در سینه‌اش به بیمارستان آورده شده بود، در آنجا جان باخت.

کیاو مین هتیکه، سیاستمدار محلی، به رویترز گفت پلیس در شهر جنوبی داوی نیز به معترضان شلیک کرده است، سه نفر را کشته و تعدادی را مجروح کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسانه آنلاین ایراوادی گزارش کرد که در شهری دیگر به نام ماندالای که در آنجا هم پلیس به سرکوب معترضان دست برده است، یک نفر کشته شده است. در همین حال سازمانی خیریه گزارش کرد در شهر مرکزی باگو نیز دو نفر کشته شده‌اند.

به گزارش رسانه‌ها و ساکنان محلی، پلیس همچنین به سرکوب تظاهرات در شهر شمال شرقی لاشیو و نیز شهر کاملا جنوبی ماییک اقدام کرده است.

سرلشکر مین آنگ هلینگ، فرمانده ارتش میانمار، هفته گذشته گفت که مقامات از نیرویی حداقلی برای مقابله با معترضان بهره می‌جویند. در هر حال، حداقل ۵ معترض طی درگیری‌ها جان باخته‌اند. ارتش می‌گوید یک مامور پلیس نیز کشته شده است.

به نظر می‌رسد که تشدید اخیر تنش‌ها، نشانگر تلاش نیروهای نظامی برای اعمال قدرت خود در برابر معترضانی باشد که از ۱ فوریه علیه کودتا تظاهرات می‌کنند.

عکس‌های منتشر شده در رسانه‌ها از شهر یانگون نشان می‌دهد که بعد از شلیک پلیس به مردم، به چندین نفر کمک شد تا به بیمارستان منتقل شوند، اما ردی از خون روی زمین جا مانده است. 

به گفته شاهدان، پلیس همچنین از نارنجک‌های صوتی و گاز اشک‌آور استفاده کرده و تیر هوایی شلیک کرده است. صدها نفر از معترضان تا ساعات اولیه بعدازظهر حاضر به عقب‌نشینی نشدند. برخی راهپیمایی کردند، برخی دور هم جمع شدند و شعار و آواز سر دادند، و دیگران به برپایی موانع مشغول شدند.

نیان وین شین، معترضی از یکی از تظاهرات‌های یانگون، گفت: «اگر آنها به ما فشار آورند، به‌پا خواهیم خواست. اگر به ما حمله کنند، از خود دفاع خواهیم کرد. ما هیچ‌وقت در برابر چکمه‌های نظامی زانو نخواهیم زد.»

© The Independent