انفجار در کشتی باری اسرائیل در دریای عمان

خدمه سالم‌اند، اما کشتی مجبور به تغییر مسیر برای رسیدن به نزدیکترین بندر شده

تصویری از یک کشتی تجاری در دریای عمان، عکس تزئینی است- GIUSEPPE CACACE / AFP

انفجاری روز جمعه در یک کشتی باری اسرائیلی در آب‌های خاورمیانه به وقوع پیوست که هر چند علت آن هنوز مشخص نیست، اما موجب افزایش نگرانی‌ها از امنیت دریانوردی در منطقه در میانه تنش بین ایران و آمریکا شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس به نقل از اداره عملیات تجارت دریایی بریتانیا که توسط نیروی دریایی اداره می‌شود، به خدمه کشتی آسیبی وارد نشده و کشتی مجبور به تغییر مسیر به سمت نزدیکترین بندر در شمال دریای عمان شده است.

شرکت اطلاعات دریانوردی دراید گلوبال، کشتی را «ام ‌وی هلیوس رِی» شناسایی کرده که با پرچم باهاما در حال حرکت بوده است. یک مقام امنیتی خصوصی هم به شرط فاش نشدن هویتش به آسوشیتدپرس گفته نام کشتی همین است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اطلاعات ماهواره‌ای ردیابی کشتی‌ها که در «مارین ترافیک» ثبت شده نام هلیوس ری را در نزدیکی دریای عرب در حدود ساعت ۶ بامداد جمعه به وقت گرینویچ، و پیش از آن که ناگهان به سمت تنگه هرمز تغییر مسیر دهد، نشان می‌دهد.

طبق اطلاعات این وبسایت، مقصد کشتی سنگاپور بوده است.

دریای عمان از سال ۲۰۱۹ و افزایش تنش بین ایران و آمریکا، پس از خروج واشینگتن از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ و اعمال تحریم‌ها علیه تهران، شاهد رشته انفجارهایی بوده است که نیروی دریایی ایالات متحده ایران را مسئول آنها می‌داند.

تهران اتهام دخالت در این حوادث را رد می‌کند.

انفجار امروز در کشتی اسرائیلی ساعاتی پس از حملات هوایی ارتش آمریکا به مواضع گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در داخل سوریه رخ داده است. آمریکا و اسرائیل در مورد رفتار منطقه‌ای تهران و حضور نظامی آن در عراق و سوریه تردید دارند و آن را تهدید علیه امنیت و ثبات خاورمیانه می‌دانند.