با موافقت وزیر بهداشت، نیروی انتظامی در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار گرفت

کارکنان بهشت‌زهرا و سایر آرامستان‌ها در لیست گروه‌های اولویت‌دار دریافت واکسن قرار نگرفتند

اطلاعی از اینکه چه تعداد از کارکنان نیروی انتظامی در فهرست دریافت واکسن قرار خواهند گرفت در دست نیست-Amin Jalali/IRNA

فرمانده نیروی انتظامی از موافقت وزیر بهداشت با درخواست اختصاص سهمیه واکسن کرونا برای مأموران پلیس خبر داد.

سردار حسین اشتری، فرمانده ناجا، گفت: «مأموران پلیس بعد از کادر درمان در خط مقدم مقابله با کرونا قرار داشته و دارند، مأموران ما از همان روزهای نخست ورود کرونا به کشور در اجرای محدودیت‌های ترافیکی، نظارت بر صنوف، برخورد با احتکار، تأمین نظم و امنیت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و ... حضور داشتند و در کنار آن وظیفه تأمین امنیت نیز بر عهده‌شان بود.»

سخن از واکسیناسیون نیروی انتظامی در حالی مطرح می‌شود که روز گذشته، فاز جدید واکسیناسیون عمومی برای «سالمندان و جانبازان و کارکنان آسایشگاه‌ها» آغاز شد. بنا بر اعلام وزیر بهداشت قرار است در این فاز ۲۰ هزار سالمند، واکسینه شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سعید نمکی با اشاره به اولویت‌بندی دریافت واکسن در ایران گفت: «همچنین بر اساس سند ملی واکسیناسیون کووید ۱۹ که در ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شده، واکسیناسیون سایر گروه‌ها برحسب گروه‌بندی و با اولویت کادر بهداشتی و درمانی، گروه‌های آسیب‌پذیر مانند سالمندان، بیماران خاص، جانبازان شیمیایی و گروه‌های پرخطری که در معرض آلودگی هستند انجام می‌شود.»

تنها دو روز پس‌ازاین اظهارنظر، اکنون او با افزوده شدن مأموران پلیس به این فهرست موافقت کرده است.

اطلاعی از اینکه چه تعداد از کارکنان نیروی انتظامی در فهرست دریافت واکسن قرار خواهند گرفت در دست نیست. بنا بر اعلام فرمانده نیروی انتظامی در سال جاری ناجا «بیش از ۱۰ هزار مقر ثابت و بیش از ۳۰ هزار گشت سیار» در سراسر کشور دارد.

قرار گرفتن نیروی انتظامی در فهرست اولویت در حالی است که کارکنان بهشت‌زهرا و سایر آرامستان‌ها که مسئولیت آماده‌سازی اجساد درگذشتگان کرونا برای خاک‌سپاری را بر عهده‌دارند در لیست گروه‌های اولویت‌دار دریافت واکسن قرار نگرفتند.

ایران واکسیناسیون کرونا را با ظرفیت محدود، از روز ۲۱ بهمن‌ماه با واکسن «اسپوتنیک وی» شروع کرد. اولین گروه دریافت‌کننده واکسن «کارمندان بخش مراقبت‌های ویژه‌ بیمارستان‌ها» بودند.

تاکنون دو محموله واکسن از روسیه به ایران فرستاده‌شده است. در روز ورود محموله اول، محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو در ایران، گفت: «فعلاً درباره تحویل ۵۰۰ هزار دوز از واکسن اسپوتنیک به‌صورت قطعی مذاکره شده است»

تقریباً در تمام کشورهایی که واکسیناسیون عمومی کرونا را آغاز کرده‌اند، روند تزریق بر اساس اولویت‌بندی‌های اعلام‌شده توسط مقامات بهداشتی است. با توجه به نوع واکسن مورداستفاده در اغلب کشورها سالمندان، افراد دارای بیماری زمینه‌ای و کادر درمان در اولویت تزریق واکسن کرونا قرار دارند.

در بریتانیا، جدول فراخواندن افراد برای دریافت واکسن که توسط نظام سلامت این کشور منتشرشده از سالمندان ساکن مراکز نگهداری آغاز و با بزرگ‌سالان سالم خاتمه می‌یابد.

نزدیک به چهار میلیون نفر از کادر درمان و کارمندان خدمات اجتماعی نیز در گروه اول اولویت هستند؛ اما کارکنان پلیس در این کشور باید منتظر بمانند تا در گروه مربوط به سن و سلامت، واکسن را دریافت کنند.

ماه‌ها پیش از رسیدن اولین محموله واکسن به ایران، وزیر بهداشت ایران با نام بردن از «گروه‌های هدف و پرخطر» گفت که درزمینهٔ مراقبت کرونا، تمرکز این وزارت خانه روی «افراد بالای ۶۰ سال و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای» که حدود ۸ میلیون نفر هستند، خواهد بود.

افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماران قلبی عروقی، بیماران دارای مشکلات مزمن تنفسی، دیابت و یا سیستم ایمنی، جزو گروه پر خط طبقه‌بندی‌شده‌اند زیرا در صورت ابتلا به کووید ۱۹، بدن آن‌ها توانایی کافی برای مقابله با بیماری را نخواهد داشت.

اکنون با ورود واکسن به ایران، تلاش برخی گروه‌ها برای قرار گرفتن در صف دریافت واکسن چهره واقعی‌تری به خود گرفته است. از درخواست برای واکسیناسیون ورزشکاران تحت تأثیر درگذشت مهرداد میناوند و علی انصاریان بر اثر کرونا گرفته تا درخواست سازمان نظام پزشکی از وزارت بهداشت برای قرار دادن بازیگران سینما و هنرمندان در اولویت دریافت واکسن کرونا.

تاکنون تنها ناجا توانسته به‌صورت علنی موافقت وزارت بهداشت را بگیرد هرچند افکار عمومی نگران است که شاید بخشی از این واکسن‌ها به‌صورت مخفیانه به افراد پرنفوذ در حاکمیت و دولت برسد و این افراد و خانواده و وابستگان آن‌ها خارج از صف موفق به دریافت آن شده باشند.