وزیر بهداشت ایران: مرزها را نبستند و آتش کرونا را شعله‌ور کردند

سعید نمکی گفته است باید انتظار طوفان کرونا در خوزستان و کشور را داشت.

رسانه‌های ایران وضعیت اهواز را «سیاه» گزارش کرده‌اند. - ایرنا

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به‌تندی از نبستن مرز ایران و عراق انتقاد کرده و شیوع مجدد کرونا در استان خوزستان را آتش‌افروزی کسانی خوانده که مرزها را با وجود دستور رئیس‌جمهوری نبسته‌اند.

او گفت:« : من وزیر خبر ندارم در طول این سرزمین چه کسی از کجا وارد یا خرج می شود، چگونه می‌توانم بحران را مدیریت کنم. امکانات مرزها برای نگهداری بیماران در قرنطینه کافی نیست و وضعیت آبادان نگران کننده است.»

در هفته‌های اخیر، شیوع ویروس جهش یافته کرونا، وضعیت استان خوزستان را بار دیگر بحرانی کرده است. رسانه‌های ایران وضعیت اهواز را «سیاه» توصیف کرده‌اند.

سعید نمکی گفت:« اعلام کرده بودیم مرزها را ببندید، هنوز یکی از مرزهای خوزستان باز است. کسانی که پروتکل‌ها را رعایت نکردند و مرزها را با وجود دستور رئیس‌جمهوری نبستند، آتش جدید را برافروختند، هنوز بازارها، تجمع‌ها، دورهمی‌ها و سفرها به صورت عادی برقرار است.»

 او گفت:«رنجش خاطر من برای این است که در این ایام، رفتن به عتبات و زیارت عزیزان در کربلا و نجف ممکن است باعث خیز جدید بیماری در استان‌های مرزی شود. هر شب و هر روز یکی از آرام‌بخش‌های من بو کردن تربت امام حسین (ع) است، اما در این ایام این سفرها را بسیار مضر می‌دانم.»

به گفته وی، «هرکس در خوزستان فوت کرد، مراسم ترحیم وسیع گذاشتند. در شادگان رعایت پروتکل‌ها به صفر رسید. دستفروش‌ها و مراکز خرید بیداد می‌کردند. روشن بود که خوزستان پر ماجرا خواهیم داشت...حالا باید طوفان کرونا را در خوزستان و کشور انتظار بکشیم. اپیدمی همین طوری جابه‌جا می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان، علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران بزرگ درباره، احتمال طغیان ملی کرونا هشدار داده و گفته است:« امروز در آستانه شکل‌گیری شبه طغیان ملی کرونا هستیم و آن هم بروز بخش‌های جهش‌یافته ویروس است.»

نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در شهر تهران هم از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پایتخت ابراز نگرانی کرده و گفته است:«فعالیت دستفروشان و بازارهای غیررسمی در پیاده‌روها و همچنین باشگاه‌ها و آرایشگاه‌ها و به خصوص آرایشگاه‌های زنانه در اسفندماه بسیار پرخطر است.»

هشدارهای مکرر مقامات مسئول در حالی انجام می‌شود که هنوز برنامه مشخصی برای اجرای واکسیناسیون همگانی در ایران اعلام نشده است.

سعید نمکی، وزیر بهداشت امروز چهارشنبه گفت:« مرحله دوم واکسیناسیون را از امروز شروع کردیم. این کار در گروه‌های آسیب‌پذیر انجام می‌شود. اولین گروه بر اساس سند واکسیناسیون گروه درمان در بخش‌های آی سی یو بودند. واکسیناسیون کارکنان سایر بخش‌های پر خطر، اورژانس‌ها، جانبازان شیمیایی و افراد مقیم در آسایشگاه‌های سالمندان و آسایشگاه‌های معلولان را از امروز شروع می کنیم. تیم بهداشت و همکاران آزمایشگاه‌ها هم که در خط مقدم هستند و نیز افرادی که در غسالخانه‌ها برای تطهیر بیماران کرونا فعالیت می‌کنند، از امروز مشمول واکسیناسیون می‌شوند.»

او در سخنان خود همچنین گفت:« از یک ماه پیش به همکاران آشکارا و محرمانه گفتم اگر رعایت نکنیم، طوفانی از کووید۱۹ و کرونا با نوع جهش‌یافته را خواهیم داشت و این اتفاق افتاد. گفتم ویروس‌ها پاسپورت و ویزا نمی‌خواهند. همان‌طور که ویروس ووهان از ووهان به قطب رسید، ویروس جدید هم به همه جا رسید.»

او گفت:«تلاش کردم تا همکارانم احساس نکنند فرمانده آنها دچار دل‌آزردگی و روان پریشان است، اما گاهی ترمز از دست می‌رود و باعث می‌شود حرف‌هایی در اوج عصبانیت بیان کنیم، اما این هم برای نگرانی است که مردم دچار ناراحتی نشوند.»

وزیر بهداشت گفت:« فرق ویروس جهش‌یافته با ویروس ووهان این است که این ویروس، پس از ۷۲ ساعت وارد مرحله افزایش بستری می‌شود و شکل‌های خطرناک و گرفتاری‌های سنگین ریوی دارد.»

سعید نمکی گفت:«این وضعیت برای ما دردناک است. از رسانه‌ها که برای مدیریت افکار عمومی در کنار ما بودند، تشکر می‌کنم اما در یک مصاحبه دیدیم که از کسی می‌پرسند چرا ماسک نمی‌زنی؟ می‌گوید دلم نمی‌خواهد، نفسم می‌گیرد. این بی ادب‌ها را باید همان جا بازداشت کنند تا عامل تنبه باشد.»