شرط مرکل و مکرون برای زدن واکسن کرونا

مرکل و دیگر سران آلمان ترجیح می‌دهند که منتظر نوبت تزریق واکسن بمانند و از دیگران جلو نزنند

امانوئل مکرون(چپ)، رئیس‌جمهور فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان- John MACDOUGALL / POOL / AFP

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، روز پنجشنبه گفت که اگر نوبتش برسد، با کمال میل واکسن کرونای ساخت آکسفورد-آسترازنکا را تزریق خواهد کرد.

او پس از نشست مجازی سران اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت: «با توجه به آخرین مطالعات علمی، اثربخشی واکسن آسترازنکا ثابت شده. بالاخره نوبتم می‌رسد، ولی هنوز وقت هست. اگر واکسن را به من تعارف کنند البته که قبول می‌کنم.»

مکرون اوایل سال جاری میلادی گفته بود که این واکسن ظاهرا در بین افراد شصت و پنج سال به بالا «تاثیر واقعی ندارد.»

همزمان، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، گفت که اگر واکسن کرونا بزند، مقررات دولت را زیر پا گذاشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از خانم مرکل خواسته شده که برای زدودن ترس مردم از واکسن کرونا، جلوی دوربین‌ها واکسن بزند و «سرمشق دیگران» باشد. اما واکسن آسترازنکا فعلا فقط برای افراد زیر شصت و پنج سال در آلمان تأیید شده است. خانم مرکل شصت و شش سال دارد.

او روز پنجشنبه به روزنامه فرانکفورتر آلگماینه گفت: «من در گروه تأیید شده برای آسترازنکا نیستم..» او قبلا توصیه تزریق واکسن فایزر را هم رد کرد و گفت که مردم آلمان از این واکسن «خوب استقبال کرده‌اند.»

خانم مرکل و دیگر سران آلمان ترجیح می‌دهند که منتظر نوبت تزریق واکسن بمانند و از دیگران جلو نزنند.

خانم مرکل گفت: «آسترازنکا واکسن مطمئن، اثربخش و بی‌خطری است که سازمان پزشکی اروپا تأیید کرده و در آلمان هم برای افراد زیر شصت و پنج سال تأیید شده.»

واکسن آسترازنکا در آلمان با مقاومت جوانان روبرو شده و به گفته مسئولان، تنها ۲۴۰ هزار واحد از ۱.۵۴ میلیون دوزی که آلمان خریده تا کنون تزریق شده است.

گزارش شده که برخی از افراد قرار تزریق واکسن را لغو کرده‌اند یا سر قرار حاضر نشده‌اند. بدگمانی به واکسن در آلمان زیاد است. بنا به یکی از تازه‌ترین نظرسنجی‌ها، ۳۴ درصد آلمانی‌ها می‌گویند که نمی‌خواند واکسن کرونا بزنند.